کاربرد سلول های بنیادی در درمان بیماری های نوروموسکولار

شنبه ۲۷ خرداد – ۰۴:۰۲:۰۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس دومین کنگره نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس ایران اعلام کرد:

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- سلول های بنیادی افق تازه ای را پیش روی جامعه پزشکی گشوده و درخصوص بیماری های عصبی بسیاری از جمله ALS نیز تحقیقاتی در حال انجام است که در صورت اثبات قطعی نتایج آن می تواند جدیدترین و کاراترین روش درمانی محسوب شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، شهریار نفیسی رییس دومین کنگره نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس ایران، با بیان اینکه کنگره پیش رو در راستای مرور و بازآموزی مطالب مرتبط با بیماری های عصب و عضله و روش های تشخیصی- درمانی جدید برگزار می شود، گفت: برنامه فوق در سه بخش طراحی شده است. روز نخست به برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی تعلق دارد. برخی موضوعات تازه و نو هستند و برای نخستین بار در ایران مطرح می شوند که از این میان می توان به MRIعضله اشاره کرد. پروفسور کارلیه از کشور فرانسه سخنران این بخش است و پروفسور عطاریان از امریکا هدایت کارگاه TMS را بر عهده دارد.
به گفته وی کارگاه دو روزه بیماری های ژنتیک و عصبی عضله نیز در دو روز پایانی کنگره برگزار می شود.
وی اضافه کرد: دو روز دیگر به سخنرانی های اصلی اختصاص دارد که دارای  پنج محور اساسی است که شامل بیماری های عضله، بیماری های عصب، عارضه موتورنرون و ALS، بیماری میاستنی گراو و سندرمهای مرتبط و الکتروفیزیولوژی می باشد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه درباره بیماری ALS توضیح داد: ALS یک بیماری پیش رونده دستگاه عصبی است که طی آن سلول های حرکتی موجود در مغز و نخاع به مرور تحلیل می روند.
وی افزود: این عارضه باعث بروز یک ضعف عضلانی پیش رونده، اختلال تنفسی و اختلال بلع می شود.
این فوق تخصص بیماری های نوروموسکولار در توضیح راهکارهای درمانی بیماری ALS گفت: با وجود آن که روش های درمانی برای این بیماری وجود دارد، اخیرا مباحثی در راستای به کارگیری سلول های بنیادی در جهان مطرح شده است که در این کنگره نیز در این باره مباحثی طرح می شود.
رییس دومین کنگره نوروموسکولار  و الکترودیاگنوزیس ایران، با بیان این که سلول های بنیادی افق تازه ای را پیش روی جامعه پزشکی گشوده است، عنوان کرد: در حیطه درمان بیماری های مغز و اعصاب نیز تحقیقات گسترده ای در حال انجام است به گونه ای که می توان گفت اکنون سلول های بنیادی بیش از آنکه کاربرد درمانی داشته باشند، دارای جایگاه تحقیقاتی هستند.
نفیسی افزود: البته برخی کشورها نظیر کره، امریکا، سوییس، اکراین و چین بیمار نیز پذیرش می کنند، با این حال تاثیر قطعی این روش در درمان بیماری ها هنوز ثابت نشده است. در کشور ایران نیز  درخصوص بیماری های عصبی بسیاری از جمله ALS نیز تحقیقاتی در حال انجام است که در صورت اثبات قطعی نتایج آن می تواند جدیدترین و کاراترین روش درمانی محسوب شود.
این متخصص مغز و اعصاب در پایان گفت: دومین کنگره بیماری های نوروموسکولار و الکترودیاگنوزیس  از تاریخ چهارده تا هجدهم تیرماه در مرکز همایش های بین المللی شهرداری تهران و با ایراد سخن از سوی اساتید برجسته داخلی و خارجی و حضور بیش از ۳۰۰ شرکت کننده برگزار می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۶۱۶۰۲۰۳۵۴۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.