کارت های شهروندی یکپارچه می شوند

جام جم آنلاین: شهردار تهران گفت : به این نتیجه رسیده ایم که کیف پول را در شبکه شهرداری تعریف کنیم و در موضوع حمل و نقل، مردم بتوانند کارت شهروندی را دریافت کرده و در شهرهای مختلف از جمله تبریز، اصفهان؛ شیراز و تهران از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند؛ به این ترتیب شبکه حمل و نقل در سطح کشور یکپارچه می شود و در استان ها نیز یکپارچگی اتفاق می افتد.

دکتر محمدباقر قالیباف که به دعوت شهردار تبریز به منظور شرکت در همایش سومین مرحله سراسری سواد IT به این شهر سفر کرده بود، طی سخنانی در این همایش با تاکید بر ضرورت موضوع فناوری اطلاعات و ITc در زندگی تمامی انسان ها، گفت: همه مدیران باید بدانند که اگر از این فضای دیجیتالی عقب افتادند، جبران کردن آن برای نسل های بعدی امکان پذیر نیست بنابراین توجه به این موضوع یک ضرورت است نه یک اولویت چرا که محیط های شهری و جوامع شهری به طریق اولی به فناوری اطلاعات نیازمندند.

وی با تاکید بر اینکه «یک مدیر در سازمان زیر مجموعه خود به دنبال مدیریت درست و دقیق است»، اظهارداشت: هنگامی که هر کدام از مشخصه های یک سازمان ، اداره، شهرداری و دولت خوب را بررسی کنیم، شاهد هستیم که حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار، سیستم و تکنولوژی به تمام معنی می تواند در خدمت همه این اهداف باشد و این موضوع از توقعات مدیران و مردم است.

وی یادآور شد: اگر امروز شهرداری تهران نسبت به سایر شهرداری های دنیا در زمینه فناوری اطلاعات عقب است، به همین منظور از ابتدای کار در شهرداری تهران موضوع اسمارت سیتی را در دستور کار قرار داده ایم و امروز سه سال متوالی است که شهرداری تهران در میان تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی رتبه نخست را کسب می کند؛ اما با این وجود به عنوان شهردار تهران خجالت می کشم که بگویم این وضعیت، ظرفیت فناوری اطلاعات تهران نسبت به شهر سئول است.

شهردار تهران همچنین اظهارداشت: افتخار نیست که موضوعی را در شهر تهران با ۱۰ سال پیش مقایسه کنیم، توقع جوانان ما این است که وقتی وارد مرکز نظام اسلامی می شوند، پایتخت با سئول، کوالالامپور و… در یک طراز باشد.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر عقب هستیم و بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم، تاکید کرد: این وضعیت در شان مردم و کشور اسلامی نیست.

قالیباف اظهارداشت: زمانی که کارم را در شهرداری تهران شروع کردم، نامه ها را به صورت بسته ای به دفتر من می رساندند و بسته نامه ها را نیز با طناب می بستند، اما در آن زمان احساس کردم که اگر تسلیم این وضعیت شده و کار خود را اینگونه آغاز کنم، در واقع تسلیم فرهنگ کهنه و قدیمی سازمان شهردای ها شده ام و هرگز به سمت خلاقیت نمی روم؛ این مقاومت تا جایی رسید که امروز هیچ نامه دستی در مجموعه شهردای تهران رد و بدل نمی شود  مردم نیز می توانند آخرین وضعیت نامه های خود را مشاهده کنند.

وی با اشاره به نمایش وضعیت درآمد و هزینه شهرداری تهران به صورت آنلاین از طریق وب سایت شهرداری تهران، گفت: شفاف سازی سیستم به منظور جلوگیری از رانت و فساد صورت گرفته است؛ ممکن است برخی شهرداری ها به سبک اتوماسیون اداری پروانه صادر کنند اما من سیستم شهرداری و شهرسازی را تحت وب و GIS در آورده ام و بعد از ۵۶ ماه تلاش شبانه روزی تمامی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تحت وب قرار گرفته است.

شهردار تهران افزود: به این ترتیب هیچ عنصری در شهرداری تهران نمی تواند یک خط به طرح ها و پرونده ها اضافه کند؛ البته در این راه با مقاومت های بسیار زیادی نیز در سازمان روبرو بودم اما این کار انجام شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر هر شهروندی که شماره کد نوسازی خود را در سایت شهرداری تهران وارد کند، تمامی وضعیت ملک او به نمایش گذاشته می شود، تا جایی که در این مدت کوتاه بیش از ۹۰۰ هزار نفر که تقریبا ۵۰ درصد از خانوار های تهرانی را شامل می شود، وارد سیستم شهرداری تهران شده و وضعیت ملک خود در طرح تفصیلی را چک کرده اند؛ این کار جلوی رانت، فساد، ناعدالتی و رابطه بازی را می گیرد.

به گفته قالیباف، باید سیستم هوشمند سازی و استفاده از فناوری اطلاعات در زمینه های دیگر همچون آلودگی هوا، کاهش سفرهای درون شهری و … نیز دنبال شود.

وی افزود: در تهران این کار را دنبال می کنیم که بتوانیم سیتی هال ها را در شهر راه اندازی کنیم و همه سازمان ها در آنجا باشند تا حتی افرادی که هنوز به این قابلیت نرسیده و آموزش ندیدند بتوانند از این بستر استفاده کنند.

شهردار تهران با اشاره به تجهیز شهر تهران به ۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری از سوی شهرداری، گفت: این حجم فیبر نوری مختص شهرداری تهران است که باید گفت وزارت ارتباطات نیز این حجم فیبر نوری را در تهران ندارد، البته این شبکه در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

قالیباف با تاکید بر پیگیری موضوع شهروند الکترونیک در شهرداری تهران، اظهارداشت: البته در این مسیر و در حوزه استفاده از  کارت بلیط های اتوبوسرانی، با وجود تلاش های انجام شده هنوز با مشکل روبرو هستیم.

وی افزود: اخیرا توسط بانک شهر به این نتیجه رسیده ایم که کیف پول را در شبکه شهرداری تعریف کنیم و در موضوع حمل و نقل، مردم بتوانند کارت شهروندی را دریافت کرده و در شهرهای مختلف از جمله تبریز، اصفهان، شیراز و تهران از تاکسی و اتوبوس استفاده کنند؛ به این ترتیب شبکه حمل و نقل در سطح کشور یکپارچه می شود و در استان ها نیز یکپارچگی اتفاق می افتد.

گفتنی است؛ در ابتدای این مراسم با حضور شهردار تهران و شهر های تبریز، رشت، اردبیل، قائم مقام وزیر بهداشت، معاون وزیر ورزش و جوانان و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، از  برترین های طرح سراسری سواد IT تقدیر شد.

همچنین در حاشیه این همایش، مراسم رونمایی از شناسنامه شهروند الکترونیکی با حضور شهردار تهران رونمایی و باشگاه تجارت الکترونیک ایران نیز افتتاح شد.(تهران سما)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.