کارشناسان:زخم اقتصاد اسپانیا عمیق تر از زخم نظام بانکی اش است

تهراند / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۳/۲۱
۰۰:۰۰:۵۶٫۰۸
کارشناسان می گویند با توجه به آنکه زخم عمیق تری در اقتصاد اسپانیا وجود دارد وآن بدهی های حاکمیتی این کشور است ، کمک مالی به نظام بانکی تنها مرهم گذاشتن بر این زخم عمیق است و از همین رو،این کمک برای میان مدت هم ،راه حل خوبی نیست.
به گزارش شبکه خبری یورونیوز، وزیران دارایی کشورهای عضو منطقه یورو با توجه به وخامت اوضاع در نظام بانکی اسپانیا، برای رسیدگی فوری به این مسئله و تدوین بسته نجات مالی برای این کشورکنفرانس تلفنی برگزار کردند.
به طور رسمی اسپانیا تاکنون از درخواست کمک سرباز زده است. اما به گفته برخی منابع دیپلماتیک ، این کشور در پشت پرده رایزنی های خود را با شرکای اروپایی اش به منظور گرفتن کمک مالی از آنها آغاز کرده است.
صندوق بین المللی پول اعلام کرده است اسپانیا برای نجات نظام بانکی خود باید دست کم چهل میلیارد یورو به آن تزریق کند وگرنه شماری از بانک های این کشور در شرایط اقتصادی و مالی دشوار کنونی قادر به مقاومت نخواهند بود.
موسسه اعتبار سنجی فیچ نیز به نوبه خود برآورده کرده است که برای تامین سرمایه مجدد بانک های اسپانیا حدود شصت تا صد میلیارد یورو اعتبار مالی لازم است .
دیوید جونز کارشناس ارشد مسائل راهبردی بازار در این باره می گوید:«با توجه به آنکه زخم عمیق تری در اقتصاد اسپانیا وجود دارد وآن بدهی های حاکمیتی این کشور است ، کمک مالی به نظام بانکی اسپانیا تنها مرهم گذاشتن بر این زخم عمیق است و از همین رو، من فکر نمی کنم این کمک حتی در میان مدت برای اقتصاد این کشور راه حل خوبی باشد.»
این مسئله و کلا اوضاع نابسامان مالی واقتصادی در منطقه یورو مقامات و مسئولان آمریکا را نیز نگران کرده است . در همین راستا،باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از تاثیر منفی بحران مالی وبحران بدهی های حاکمیتی منطقه یورو بر اقتصاد کشورش ابراز نگرانی کرده و از شرکای اروپایی کشورش خواسته است برای حل این مشکل سریع اقدام کنند.
۰۰:۰۲:۱۰٫۱۹

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.