کارشناسان سازمان ملل حمله طالبان به یک دختر پاکستانی را محکوم کردند

جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در پی حمله طالبان به سه دختر دانش‌آموز در پاکستان از دولت این کشور خواستند تا تمام تلاش خود را برای حمایت از دانش‌آموزان پاکستان به ویژه دختران به کار گیرند.
 هفته گذشته «ملاله یوسفزی» ۱۴ ساله به دلیل فعالیت‌هایش در حمایت از تحصیل دختران و انتقاد از جنایات طالبان به همراه دو دانش‌آموز دختر دیگر در ناحیه دره سوات هدف ضرب و شتم و اصابت گلوله قرار گرفت.
طالبان در پاکستان مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند و اعلام کردند که هر کسی را که بخواهد با عقاید آنها مخالفت کند، اعم از زن و کودک به قتل خواهند رساند.

مارگارت سکاگایا – گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر – اظهار کرد: تلاش برای ترور دختری ۱۴ ساله که تنها سعی می‌کند از حقوق دختران برای تحصیل دفاع کند، در واقع حمله‌ای است شوک‌ برانگیز علیه مدافعان حقوق بشر در پاکستان.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت پاکستان باید هر کاری را برای حمایت از یوسف‌زی انجام دهد چون او برای ارتقای سطح احترام به حقوق زنان و دختران تلاش کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های غیر قانونی و خارج از دادگاه بر لزوم انجام تحقیقات مناسب و عادلانه در مورد این حمله و حمایت کامل از یوسف‌زی و دو تن دیگر تاکید کرد.

فرانک لارو – گزارشگر ویژه آزادی بیان – نیز در این‌باره گفت: دولت پاکستان باید تضمین کند که شهروندانش در سراسر کشور می‌توانند دیدگاه‌های خود را بدون ترس بیان کنند.

علاوه بر این گزارشگر ویژه حق تحصیل در سازمان ملل با اشاره به اینکه تحصیل حق همه افراد یک جامعه است، اظهار کرد: تحصیل به زنان این قدرت را می‌دهد تا در امور اقتصادی،‌ اجتماعی و سیاسی جامعه‌شان مشارکت داشته باشند.

براساس گزارش پایگاه خبری دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، مقامات سازمان ملل ضمن محکوم کردن این حمله علیه دانش‌آموزان پاکستانی، برقراری عدالت در مورد عاملان آن را خواستار شدند.

بر اساس این گزارش، ملالی یوسف‌زی هم اکنون در شرایطی بحرانی به سر می‌برد.
۳۰۱۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.