کارشناسان مصری: دوران گاز ارزان برای اسرائیل پایان یافت

تهران/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی ۰۵/ ۰۲/
۰۰:۳۳:۱۸٫۲۱
کارشناسان مصری می گویند که دوران صادرات گاز ارزان به اسرائیل پایان یافته است و باید قراردادهای جدیدی به امضاء برسد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، صادرات گاز مصر به اسرائیل پس از اینکه پرداخت هزینه گاز به مصر قطع شد، نشانه هایی از بروز تنش در روابط مصر با اسرائیل است که می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
مصر علاوه بر اسرائیل به سه مقصد دیگر از طریق خط لوله گاز صادر می کند و گاز صادراتی مصر، چهل درصد از نیازهای اسرائیل را برآورده می کند. در وحله اول مشکل دو طرف پول است، مصر می گوید به دلیل پرداخت نشدن هزینه گاز، صادرات توقف شده و اسرائیل نیز می گوید دلیل پرداخت نشدن پول ناتوانی مصر در انتقال گاز بوده است.
بر اساس قرارداد دو و نیم میلیارد دلاری قرار بود مصر به مدت پانزده سال به اسرائیل گاز صادر کند.
دلیل دیگر تنش گازی بین مصر و اسرائیل مسئله تروریسم است و خط لوله انتقال گاز به اسرائیل پس از انقلاب مصر چهارده بار هدف حمله قرار گرفته است.
یان لی روزنامه نگار در مصر درباره نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری مصر به قطع صادرات گاز به اسرائیل گفت: قطعا مصری ها اصلا از قرارداد انتقال گاز به اسرائیل خشنود نیستند.اما اخیرا هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره این موضوع سخن نگفته اند.
بی ثباتی سیاسی در مصر باعث شده تا چهارده بار این خط لوله مورد حملات قرار بگیرد . مصری ها می گویند ما تلاش می کنیم تا صادرات به اسرائیل را ادامه دهیم و از سوی دیگرهم اسرائیل می گوید که مصر گاز را در مدت زمان و مقدار لازم برای آنها انتقال نمی دهند. در این میان اختلاف مصر و اسرائیل صد میلیون دلار است و مصری ها می گویند به این میزان به اسرائیل گاز صادر کرده اند و این مبلغ را از اسرائیل طلب دارند.
وی افزود: هر دو طرف می گویند که این یک اختلاف تجاری است و سیاسی نیست و در حال فعالیت برای یافتن راه حلی برای آن هستند.
یان لی افزود: کارشناسان می گویند صادرات گاز می تواند قسمت عمده ای از مصارف داخلی مصر را با توجه به مشکلاتی که این کشور در حال حاضر دارد، تامین کند؛ اما به دلیل اینکه اسرائیل گاز مصر را بسیار ارزان می خرد، مصر میلیاردها دلار ضرر می کند.
به دلیل قیمت بسیار پایین گاز مصر و دوران انتقال به دولت جدید ممکن است آینده این قرارداد در هاله ای از ابهام باشد.
ابراهیم ظهران کارشناس نفتی مصری و رئیس پیشین شرکت نفتی خلدا، گفت: من فکر می کنم این قرارداد نفتی با اسرائیل پایان یافته است و دیگر به اسرائیل گاز صادر نخواهد شد. اما ما برای ارتباطات دیگر آماده هستیم.
کارشناسان می گویند دوران گاز ارزان برای اسرائیل پایان یافته است و قراردادهای جدیدی باید امضاء شود.
۰۰:۳۷:۱۶٫۲۰

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.