کارشناسان ناتو : حمله ویروس استاکس نت به ایران “استفاده از زور” بود

۱فروردین ۱۳،

آمریکا و اسراییل تا کنون رسما به دست داشتن در حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران اعتراف نکرده اند اما شواهد بسیاری از دست داشتن واشنگتن و تل آویو در این حمله سایبری وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، گروهی از کارشناسان بین المللی عضو کارگروه مصادیق جنگ سایبری ناتو در مرکز جنگ سایبری ناتو معتقدند حمله سال ۲۰۰۹ آمریکا و اسراییل از طریق ویروس استاکس نت به مراکز اتمی ایران از منظر حقوق بین الملل استفاده از زور علیه ایران بوده است.

روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا ۲۰ کارشناس مرکز دفاع سایبری ناتو در تالین استونی اخیرا با انتشار یافتن گزارشی نتایج تحقیقات خود را از مسایل مرتبط با جنگ سایبری در حقوق بین الملل منتشر کرده اند.

در این کتابچه راهنما که در اوایل ماه مارس در لندن انتشار یافته، آمده است:” اقداماتی که به کشتن یا زخمی کردن اشخاص و آسیب رساندن یا نابودی اشیا بینجامد، به روشنی در زمره مقوله استفاده از زور تعریف می شوند.”

مایکل اشمیت مدیر این کارگروه کارشناسان به واشنگتن تایمز گفت که طبق منشور ملل متحد استفاده از زور جز در مورد ” حق دفاع مشروع” ممنوع است.

این استاد حقوق بین الملل در کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا می افزاید:” طبق نظر کارشناسان تنظیم کننده گزارش ، استفاده از ویروس استاکس نت در جهت صدمه زدن به دستگاه های سانتریفیوژ مراکز غنی سازی اورانیوم ایران از مصادیق استفاده از زور علیه برنامه هسته ای ایران تعریف می گردد.”
اشمیت می افزاید:” اما کارشناسان تنظیم کننده گزارش دربارهٔ اینکه اثرات این حمله سایبری به شدتی بوده که علاوه براستفاده از زور در شمول حمله مسلحانه تعریف شود،اختلاف نظر دارند.”

 آمریکا و اسراییل تا کنون رسما به دست داشتن در حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران اعتراف نکرده اند اما شواهد بسیاری از دست داشتن واشنگتن و تل آویو در این حمله سایبری وجود دارد.

طبق اعلام مایکل اشمیت در تنظیم گزارش اخیر مرکز دفاع سایبری ناتو در تالین استونی، کارشناسانی از ناتو،فرماندهی جنگ سایبری آمریکا و نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ نظارت داشتند و این گزارش و کتابچه راهنما در واقع به منظور روشن ساختن ابعاد حقوق بین الملل مقوله جنگ سایبری و کمک به کشورها در تعیین مصادیق جنگ سایبری و مساله حقوق بین الملل تدوین شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.