کارمزدهای ۱۰۰ میلیون تومانی بانکها برای واردکنندگان دارو

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

104_413.jpg

در حالی براساس اطلاعات انتشار یافته از ۲٫۵ میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو امسال تاکنون تنها ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است که بانکها برای اختصاص همین مقدار ارز نیز کارمزدهای سنگینی را از واردکنندگان دارو دریافت کرده‌اند.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در هفت ماهه امسال واردات داروهای فاقد تولید داخل از نظر وزنی و ارزشی iبه ترتیب ۱۳٫۳ و ۱۷٫۳ درصد کاهش یافته و iبه ۲۳۹۰ تن و ۳۹۳ میلیون دلار رسید. iبه این رقم باید آمار مربوط iبه واردات سایر داروها را نیز اضافه کرد.

اما در حالی دارو iبه عنوان یکی از معدود کالاها مشمول دریافت ارز برای واردات شده است که براساس اظهارات بعضی واردکنندگان دارو سیستم بانکی برای پرداخت ارز اختصاص یافته iبه آنها کارمزدهای سنگینی را دریافت می‌کند.

مدیرعامل یک شرکت واردکننده و تولیدکننده دارو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره iبه این‌که بانکها برای پرداخت ارز واردات دارو تا پنج درصد کارمزد دریافت می‌کنند، گفت: iبه عنوان مثال اگر بانک مرکزی ۵۰۰ هزار یورو iبه یک واردکننده دارو ارز اختصاص دهد، بانک عامل بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کارمزد از واردکننده دریافت می‌کند که رقم بسیار بسیاری است.

هاشم تبریزی با اشاره iبه این‌که در ماههای اول امسال تخصیص ارز iبه واردات دارو با کمی تاخیر انجام شد، افزود: مشکل اصلی در واردات دارو این است که بانکها سه مورد کارمزد از واردکنندگان دارو دریافت می‌کنند که مجموع میزان آن حتی iبه پنج درصد هم می‌رسد.

وی با این ادعا که بانک کارمزد خود را از ارز اختصاص یافته iبه واردکننده iبه صورت ارز مرجع دریافت می‌کند تا بتواند ارز مرجع دریافتی را بعدا در بازار آزاد بفروشد، افزود: بانک حتی کارمزد خود را iبه صورت ریالی هم قبول نمی‌کند. همچنین کارمزدهای دیگری تحت عنوان کارمزد انتقال پول و کارمزد بابت فعالیت صرافی از واردکنندگان دارو دریافت می‌شود.

او با اشاره iبه این‌که iبه عنوان مثال بانک پاسارگارد پنج درصد کارمزد از واردکنندگان دارو دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه واردکنندگان دارو iبه سبب این‌که هیچ چاره‌ای ندارند، مجبورند این رقم هنگفت را بابت دریافت ارز خود دریافت کنند.

تبریزی همچنین با اشاره iبه این‌که دریافت این میزان کارمزد بابت اختصاص ارز واردات دارو عملا تخلف بوده اما بانکها این کار را تحت پوشش قانونی انجام می‌دهند، عنوان کرد: اختصاص ارز iبه واردات دارو در چند وقت اخیر نیز دچار تاخیر بوده است که امیدواریم بانک مرکزی سرعت عمل بیشتری در این مورد نشان دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رسول خضری، عضو کمیسیون iبهداشت و درمان مجلس نیز iبه تازگی با اعلام این‌که در هفت ماهه امسال تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شد، گفته که براساس استانداردهای وزارت iبهداشت، انبارهای دارویی باید برای شش ماه آینده ذخیره داشته باشند، اما براساس گزارش تفسیریهای سازمان غذا و دارو هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.

وزیر iبهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم درباره این‌که چرا ارز مرجع موردنیاز برای واردات دارو برخلاف وعده‌های داده شده تامین نشده، ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.