کارنامه دولت در ثبت جهانی آثار ایرانی را بررسی می کند

ثبت جهانی آثار ایرانی به عنوان گامی برای معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری از اقداماتی است که می تواند معیاری برای عملکرد دولت در حفظ و نگهداری آثار گذشتگان مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شبکه رادیویی فرهنگ، ثبت جهانی آثار در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام می شود. میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص هستند.

اهمیت ثبت جهانی آثار در این است که حفاظت از آنها پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود و مکان‌های ثبت‌شده شامل جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر است که اگر کشوری در محافظت از آنها کوتاهی کرد کشورهای دیگر نسبت به این مسئله هشدار می دهند.

ایران هم سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ چهارشنبه ،۲۶ فوریه سال ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست و در سال ۱۹۷۹ چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان نخستین مکان‌هایی بودند که در ایران به فهرست میراث جهانی اضافه شدند. در سال های پس اط آن نیز ایران همواره کوشیده است تا آثار دیگری به به این فهرست اضافه کند که تخت سلیمان، ارگ بم، گنبد سلطانیه، بیستون،قره کلیسا، سازه های آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین، باغ‌های ایرانی، پاسارگاد، مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس از جمله آنها است.

برهمین اساس برنامه میراث فرهنگی این هفته هفت اقلیم که هشتم شهریور پخش می شود، به مناسبت هفته دولت عملکرد دولت را در تلاش برای ثبت آثار ایارنی در فهرست جهانی بررسی می کند.

برنامه هفت اقلیم کاری از گروه هنر شبکه رادیویی فرهنگ است که همه روزه بغیر از جمعه ها از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۱ از موج اف ام ردیف ۱۰۶ پخش می شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.