کارنامه چهل ساله داریوش مهرجویی تقدیر شد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

روزگذشته در فرهنگستان هنر/

عصر روز یکشنبه (۲۸ مهرماه) مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی با همت فرهنگستان هنر در سالن آمفی تئاتر این مجموعه با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما هنرآنلاین؛عصر روز قبل (۲۸ مهر) سالن سینما فرهنگستان هنر مملو از حضور مشتاقان و علاقه‌مندان به سینمای داریوش مهرجویی بود. علاقه مندانی که به این سالن آمده بودند تا در مراسم بزرگداشت کارگردان کهنه کار سینمای ایران داریوش مهرجویی شرکت کنند. حوالی ساعت سه بعد از ظهر بود که مراسم آغاز شد و در سالن جایی برای نشستن نبود، عده ای از علاقه مندان به سینمای داریوش مهرجویی بر روی زمین نشستند و مراسم را دنبال کردند.

در ابتدای این مراسم رییس فرهنگستان هنر؛ علی معلم دامغانی به روی صحنه آمد و در مورد شخصیت داریوش مهرجویی گفت: این شخصیت چکیده سینما است، این روزها در سینما هر کسی عنوانی دارد و کسانی که از دوران قبل باقی ماندند، همه این دوران را طی کردند.
علی معلم دامغانی، داریوش مهرجویی را از هنرمندان دیرینه این سرزمین خطاب کرد و او را از اعضای پیوسته هنر سینما خواند.

سید محمد بهشتی؛ مدیر سابق سینمایی و عضو فعال در میراث فرهنگی دومین کسی بود که دربارهٔ مهرجویی سخن گفت و او را یکی از فیلمسازان مهم در سینمای ایران خطاب کرد و گفت: اگر در طول تاریخ ۱۰۰ ساله سینما در کشور بیش از ۲۰۰۰ فیلم ساخته شده است، همه آن‌ها دلالت لازم را ندارند و در بین آن‌ها تنها ۱۰۰ فیلم وجود دارد که حاصل تلاش و تکاپوی نسل‌هایی می باشند که برای نسل‌های بعد باقی می‌مانند. این‌ها مانند دیوان حافظ که فراموش نمی‌شوند، در قید حیات باقی می‌مانند.

بهشتی اضافه کرد: چرا بعضی از کارگردانان در این فهرست نمی گنجند و فیلم های آنها در تارخ ماندگار نشدند؟ کسانی که آثارشان در بین این آثار وجود دارد ویژگی‌هایی دارند و یکی از مهمترین ویژگی های آنها این است که اهل فکر و معنا می باشند. داریوش مهرجویی از آن دسته از کارگردانان است که اهل فکر و معنا است.

علیرضا رییسیان کارگردان سینما، از حاضرین در مراسم بود که او هم چند جمله ای دربارهٔ داریوش مهرجویی گفت و از این که فرصتی برای او پیش آمده است تا دربارهٔ این کارگردان سینما سخن بگوید ابراز خرسندی کرد و گفت: لحظاتی در زندگی انسان وجود دارد که فکر می‌کند نه تجربه است و نه دانش و به مدد آن تنها می‌تواند با قلب خود آن چیزی را که به آن اعتقاد دارد، بیان کند. امروز قرار است کوچکی دربارهٔ بزرگی سخن بگوید.

کارگردان فیلم ایستگاه متروک اضافه کرد: داریوش مهرجویی یکی از شاخص ترین و مهمترین فیلمسازان نسل اول سینمای ایران است و بدون شک می توان گفت که او پایه گذار جریان روشنفکری و اندیشه گرایی در ایران است. مهرجویی هنرمندی است که بازتاب روح هنر در جامعه است.

علیرضا رییسیان یاد آور شد: یکی از افسوس‌های من دربارهٔ‌ی فیلم درخشان “سنتوری” است که توقیف شد. فیلم های داریوش مهرجویی را باید در زمان خود به تماشا نشست، و من مفتخرم که فیلم های ایشان را در زمان خود دیده ام.

حاشیه های مراسم:
کیومرث منشی زاده از دوستان قدیمی داریوش مهرجویی مدت طولانی را به سخنرانی پرداخت که از حوصله جمع خارج بود.
بعد از مراسم بزرگداشت فیلم مستند “مهرجویی کارنامه چهل ساله” به کارگردانی مانی حقیقی به نمایش درآمد.

نظام‌الدین کیایی، لیلی گلستان، مانی حقیقی‌، لیلا حاتمی‌، مهران غفوریان، رضا درمیشیان، هوشنگ گلمکانی، جهانگیر کوثری، وحیده محمدی‌فر، حسن پورشیرازی، علی مصفا و نیما صفایی از هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.

در این مراسم از یک تابلوی نقاشی که توسط حبیب درخشانی کشیده شده بود، رونمایی شد و از سوی فرهنگستان هنر لوح یادمانی توسط علی دامغانی و هدیه‌ای هم از از سوی این فرهنگستان توسط حجت‌الله ایوبی به مهرجویی اهدا شد.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی به سخنرانی کوتاهی پرداخت و گفت: خوشحالم که در این مراسم حاضر شدم و امیدوارم لبخندی که بر لب سینماگران ایرانی نشسته است، پایدار باشد و ما هم بتوانیم به آنان خدمت کنیم.

 

انتهای پیام/۵۵

 

 

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.