کارگردان “قلاده‌های طلا” در شبکه مستند/نقد عرفان‌های کاذب در “فهم و وهم”

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مراحل ساخت و پشت صحنه فیلم سینمایی “عروس افغان” ساخته ابوالقاسم طالبی، سه شنبه ۱۰ مرداد، ساعت ۱۶ در برنامه “یک فیلم، یک تجربه” نمایش داده می‌شود.

“عروس افغان” ساخته ابوالقاسم طالبی قصه جوانی افغانی به نام “گل محمد” است که برای تهیه شیربهای دختری که سخت به او دلبسته است، به پاکستان می‌رود و در آنجا به کارهای مختلفی چون روزنامه فروشی، جاروکشی و… مشغول می‌شود. گل محمد زمانی به افغانستان بر می‌گردد که رژیم طالبان عوض شده و به او خبر می‌دهند که در غیاب او، دختر مورد نظرش ازدواج کرده است…

در این فیلم سینمایی حسین یاری، نورا هاشمی، گلاب آدینه، افشین زارعی و… بازی کرده‌اند و مجموعه “یک فیلم، یک تجربه” نیز با هدف بررسی ساخت مهم‌ترین آثار سینمایی ایران هر روز ساعت ۱۶ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود. 

فعال گردشگری مهمان برنامه “شهر باران”

“شهر باران” ویژه برنامه افطار شبکه اول سیما در ماه مبارک رمضان هر روز از این شبکه پخش می‌شود. گفتگو با مهمان برنامه؛ عباس برزگر اولین آیتم این برنامه است. برزگر ساکن یکی از روستاهای شهر شیراز است و محل زندگی خود را تبدیل به محلی گردشگری کرده و فرهنگ ایرانی را به گردشگران خارجی تبلیغ می‌کند.

در آیتم اخلاق حجت الاسلام و المسلمین عابدی و در آیتم تفسیر قرآن حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم حضور خواهند داشت.

“شهر باران” کاری از گروه معارف شبکه اول سیما به تهیه کنندگی نادری و مجری گری مهدی زنگنه و حامد امامی هر روز ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه اول سیما پخش می‌شود.

نقد و بررسی “آنتوان و مسافر کوچولو” در رادیو گفتگو

“صدای صحنه” عنوان برنامه‌ای است از رادیو گفتگو که هر هفته به بررسی تازه‌ترین نمایش‌های روی صحنه می‌پردازد و این چهارشنبه شب با دعوت از حسن باستانی (کارگردان تئاتر) به نقد و تحلیل نمایش “آنتوان و مسافر کوچولو” اختصاص دارد.

تغییرات شکل گرفته در بازنویسی متن این نمایش، طراحی صحنه و دکور، بازی بازیگران و تاثیرات وجه موسیقیایی این تئاتر از جمله موضوعاتی است که در این برنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

“صدای صحنه” به سردبیری و تهیه کنندگی پژمان عبادی و اجرای مصطفی محمودی و امین خرمی (منتقدین تئاتر) چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۱ از ساعت ۲۱ روی موج اف.ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

“رمضان احلی” مهمان سفره‌های افطار الکوثر

شبکه الکوثر هر روز ویژه برنامه افطار با عنوان “رمضان احلی” را به صورت زنده روی آنتن دارد. یکی از آیتم‌های این برنامه ۵۵ دقیقه‌ای گفتگو با نخبگان جهان عرب است که در قالب گپ و گفت با وزرا، مسئولین، بازیگران، شاعران و به طور کلی شخصیت‌های شناخته شده و معروف جهان عرب به معرفی این افراد و ذکر خاطرات آنها می‌پردازد.

آیتم دیگری که در این برنامه گنجانده شده گفتگو با کارشناس مذهبی است. در این قسمت ۳۰ عنوان اجتماعی از رساله حقوق امام سجاد(ع) انتخاب شده که هر عنوان درمدت ۱۰ دقیقه بررسی می‌شود. علاوه بر آن دعای روزانه ماه رمضان توسط یک نغمه خوان به صورت زنده از یک مسجد پخش می‌شود.

یک مسابقه نیز در برنامه طراحی شده که در این آیتم یک بازیگر به بیان شعر گونه سوال مسابقه در قالب معما می‌پردازد و بینندگان برنامه نیز از طریق پیامک جواب را ارسال می‌کنند. در پایان پس از قرعه کشی برنده مسابقه اعلام و معرفی می‌شود.

همچنین یک خوشنویس نیز در برنامه حضور دارد و جمله ای مربوط به ماه مبارک را خطاطی می‌کند که در پایان به مهمان برنامه اهدا می‌شود. از دیگر آیتم‌های برنامه می‌توان به سه بار اجرای زنده سرودهای مذهبی توسط بهترین خواننده‌های لبنانی اشاره کرد. “رمضان احلی” از استودیوی شبکه الکوثر در بیروت به صورت زنده ارسال و پخش می‌شود.

روایت “خاطره‌های تهران” در “فانوس”

مستند “خاطره‌های تهران” به تهیه کنندگی جواد ظهیری، سه شنبه دهم مرداد ماه، مهمان برنامه “فانوس” می‌شود. این برنامه که با هدف معرفی و پخش مستندهای جدید و شاخص تولید شده است، در هر قسمت میهمان یکی از تولیدات جدید در حوزه مستندسازی اجتماعی و مردم‌شناسی است.

“خاطره‌های تهران” نیز به کارگردانی حمید قزلو نگاهی متفاوت خواهد داشت به تورهای گردشگری تهران نوین و سعی دارد زیبایی‌های قدیمی شهر تهران را از دل دنیای جدید آن به تصویر بکشد. این مستند بخش‌های خاطره‌انگیز تهران مانند حمام نواب و… را نشان می‌دهد و بیشتر نماهای آن در منطقه ۱۲ تهران تصویربرداری شده است.

“فانوس” هر شب ساعت ۲۳ و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

بررسی احکام توبه در “بر سفره محبوب”

“بر سفره محبوب” ویژه برنامه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان است که در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای با حضور حجت الاسلام رستگاران به موضوعات قرآنی و مذهبی می‌پردازد. این برنامه احکام  توبه، ارکان و شرایط آن را بررسی می‌کند.

“بر سفره محبوب” هر روز ساعت ۱۴:۳۰ تا پایان ماه مبارک رمضان به تهیه کنندگی هدی مرادی، سردبیری عاطفه مشهدی فراهانی و گزارشگری مریم هادیان تهیه و پخش می‌شود.

نگاهی به آرمان گرایی عصر رضاشاه در “تاریخ معاصر”

 

برنامه “تاریخ معاصر” رادیو گفتگو طی هفته‌های اخیر با محوریت رخدادهای دوره روشنفکری در عصر رضاشاه روی آنتن می‌رود و پنجشنبه این هفته نیز با دعوت از خسرو معتضد و صادق زیباکلام این بحث را پی می‌گیرد.

 

در این برنامه عناوینی چون نمادسازی و تحول نمادهای سنتی در عصر رضاشاه، عقب ماندگی قاجار و لزوم ایجاد نماد در دوره پهلوی، آرمان گرایی و تجدد روشنفکران و امنیتی شدن نیمه دوم حکومت رضاشاه پهلوی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

“تاریخ معاصر” با سردبیری علی طهرابند، اجرای علی رجبلو و تهیه کنندگی حسین روزبهانی، جمعه ۱۳ مرداد از ساعت ۲۰:۳۰ روی موج اف.ام، ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقمندان تاریخ معاصر خواهد شد.

 

نقد عرفان‌های کاذب در “فهم و وهم”

 

عرفان‌های دروغین تولتک و دان میگل رولیز در برنامه “فهم و وهم” کانال ندای اسلام رادیو معارف نقد می‌شود. 

 

برای روشنگری در مورد عرفان‌های کاذب، کانال ندای اسلام رادیو معارف اقدام به ساخت برنامه “فهم و وهم Vision & Illusion” برای مخاطبان انگلیسی زبان کرده است. در قسمت جدیدی از این برنامه عرفان‌های کاذبی همچون تولتک و دان میگل رولیز توسط کارشناسان برنامه مرتضی رضا زاده و کوثر طاهری نقد و بررسی می‌شود.

 

“فهم و وهم” به تهیه کنندگی و سردبیری روح الله عطایی، دوشنبه ۹ مرداد ۹۱ ساعت ۹:۴۵ از کانال ندای اسلام رادیو معارف پخش می‌شود.

 

روایت زندگی تمساح ایرانی در مستند “گاندو”

 

مستند “گاندو” ساخته مازیار مشتاق گوهری با نگاهی به  زندگی و حیات تمساح پوزه کوتاه در سیستان و بلوچستان سه شنبه این هفته، ۱۰ مرداد در “شب‌های مستند” پخش می‌شود و سپس با حضور کارگردان و سعید قطبی زاده ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

در این مستند چگونگی حضور تمساح پوزه کوتاه ایرانی در منطقه، شیوه تولید مثل، چگونگی تغذیه، جابه جائی و تغییر مکان، لانه سازی و تاثیرات محیطی بر زندگی این حیوان بررسی و به تصویر کشیده شده است. زیستگاه این تمساح که در زبان محلی به گاندو معروف است در حوالی سد پیشین، رودخانه سرباز و منطقه باهوت کلات چابهار است.

 

گویندگی این مستند بر عهده داوود نماینده است  و علیرضا عصمت‌پناه و محمود آتش‌روز تصویربرداری این مستند را انجام داده‌اند.

 

“شب‌های مستند” به تهیه کنندگی بابک میزانی هر شب ، ساعت ۱۸:۴۵ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و هر هفته میزبان یکی از کارگردانان حوزه مستندسازی خواهد بود.

 

نسخه نهایی امواج (فرکانس) شبکه‌های رادیویی

 

در راستای  ایجاد رضایت مخاطبان و افکار عمومی  برای دریافت امواج باکیفیت مناسب، شبکه‌های مختلف رادیویی و نیز تغییر سیستم آنالوگ به دیجیتال، پس از آخرین تغییر و تحولات رادیویی، طول موج‌های نهایی شبکه‌های رادیویی به شرح زیر برای هموطنان قابل دسترسی است:

 

رادیو جوان ۸۸، رادیو  ایران ۹۰، رادیو ورزش ۹۲، رادیو تهران ۹۴، رادیو معارف ۹۶، رادیو مهارت(البرز) ۵/۹۷، رادیو اقتصاد ۹۸، رادیو قرآن ۱۰۰، رادیو سلامت ۱۰۲،‌ رادیو گفتگو ۵/۱۰۳، رادیو پیام ۱۰۴، رادیو فرهنگ ۱۰۶، رادیو نمایش ۵/۱۰۷، رادیو تابستانه ۵/۱۰۵، رادیو آوا ۵/۹۳، رادیو نوا (نغمات) ۱۰۲ و رادیو تلاوت ۵/۱۰۱

 

رادیو و قرائت کامل قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

 

شبکه‌های رادیویی در راستای ترویج هر چه بیشر فرهنگ قرآنی به پخش قرائت ترتیل قرآن کریم برای مخاطبان رادیو می‌پردازند.

 

مخاطبان شبکه های رادیویی می‌توانند از ابتدای ماه مبارک رمضان تا پایان آن با شنیدن قرائت ترتیل قرآن کریم که توسط استادان بین المللی ایرانی و مصری صورت می گیرد به ختم قرائت آن بپردازند.

 

در قرائت ترتیل قرآن کریم که از شبکه‌های رادیویی پخش خواهد شد مجموعاً ۲۲ نفر قاری بین المللی ایرانی و ۵ نفر قاری مصری حضور دارند که از جمله اساتید حاضر در این قرائت‌ها می‌توان به قاسم رضیعی، محمد جبریل، محمد عباسی، عباس امام جمعه، محمد حسین سبز علی، کریم منصوری، شهریار پرهیزگار، محمد حسین سعیدیان، عبدالعزیز عکاشه، محمد صدیق منشاوی و محمودخلیل الحصری اشاره کرد.

 

“ضیافت الهی” یک فرزند را به خانواده اش بازگرداند

 

یک کودک بعد از چهار سال که از خانواده‌اش جدا افتاده بود توسط گزارش‌های برنامه “ضیافت الهی” به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

 

این کودک با نام سعید داوود آبادی که دچار کند ذهنی است ۴ سال پیش و در شب شهادت امام رضا(ع) در قزوین گم می‌شود و تلاش‌های خانواده او برای پیدا کردنش هم بی ثمر می‌ماند. این کودک تحت سرپرستی اداره بهزیستی قزوین قرار می‌گیرد اما در شبی که ضیافت الهی از بهزیستی قزوین گزارش پخش می‌کند خانواده سعید که اهل استان قم هستند او را پیدا می‌کنند و این کودک بعد از ۴ سال به آغوش خانواده اش باز می‌گردد.

 

“ضیافت الهی” در شبکه دو تا پایان ماه مبارک رمضان هر شب در یک استان به اجرای برنامه می‌پردازد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.