کاریابی‌ها ورشکست شدند/ به تحصیل کرده‌ها کار نمی‌دهند؟

فروردین ۱۴۰۳

افت فعالیت بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور، تغییر روش جستجوی شغل توسط کارجویان و توقف جذب نیرو از سوی کارفرمایان به ویژه در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی، دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی کشور را در آستانه ورشکستگی کامل و تعطیلی قرار داده است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی به عنوان بنگاه های جستجوگر شغل در کشورهای مختلف و ایران فعالیت دارند و از طریق اقدامی که برای جستجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنایی آنها با کارفرمایان انجام می دهند، حق الزحمه دریافت می کنند.

در ایران سالیان متمادی از تشکیل و آغاز به کار اینگونه دفاتر می گذرد. در واقع دفاتر مشاوره شغلی مراکز تخصصی شناسایی کارجویان، تفکیک تقاضاها و دسته بندی توانمندی های آنان می باشند؛ از سویی کار شناسایی کارفرمایانی که به دنبال جذب نیروی کار می باشند را نیز انجام می دهند.

هرچه بازار کار کشور در شرایط مناسب و روزهای رونق خو ب سر ببرد، اوضاع دفاتر مشاوره شغلی نیز خوب است و از جا به جایی نیروهای کار در بین بنگاه ها و همچنین کمک به کارجویان تازه برای پیدا کردن شغل بهره می برند.

تغییر ذائقه بازار کار

در سال های اخیر به دنبال تشدید تقاضای کار از سوی جوانان و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی؛ از سویی افت فعالیت بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور به دلایل گوناگونی مانند مسائل نقدینگی، تحریم ها، واردات بی رویه کالای خارجی، ورود تکنولوژی های تازه و جایگزینی آن با نیروی فیزیکی کار و مسائلی از این دست ذائقه بازار کار کشور نیز دچار دگرگونی و تغییرات فراوانی شده است.

به عبارتی با وجود اینکه بخشی از کارجویان همچنان جستجوی شغل را از طریق کاریابی ها انجام می دهند، بخشی نیز به دنبال یافتن راه های دیگری برای جلب نظر کارفرمایان از قبیل شرکت در آزمون های استخدامی، تلاش برای مذاکره مستقیم با کارفرمایان و یا ورود به بازار کار از طریق آشنایان و اشخاص صاحب نفوذ می باشند.

فعالان دفاتر مشاوره شغلی کشور می گویند امروز شرایط کاری آنها به شدت دستخوش تغییر شده و دیگر مانند قبل امکان فعالیت و کسب درآمد را از دست داده اند و حتی بسیاری از آنان دیگر امکان تامین هزینه های ماهیانه دفاتر کاری خود را نیز ندارند.

مشاوره شغلی متوقف می گردد

این مسئله به شدت ادامه فعالیت مشاوره شغلی و کاریابی را در کشور با خطر مواجه کرده است. هرچند به دلایل ذکر شده باید بعضی اقدامات نامناسب دفاتر کاریابی از قبیل دریافت حق الزحمه های غیرقانونی، مشاوره های نادرست و یا سطحی، اقدام به اعزام کارجویان برای کارفرمایان مختلفی که اساسا نیاز مشخصی را برای جذب نیرو اعلام کرده اند و مسائلی از این دست را به عنوان دلایل افت شدید فعالیت مشاوره شغلی در کشور افزود.

بابک هاشمی پور در گفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت مالی و کاری دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها در حال حاضر بسیار آشفته و تقریبا به خط قرمز رسیده است گفت: کاریابی ها در حال تعطیلی می باشند و دفاتر شهرهای صنعتی که باید در حالت فعالیت مناسبی باشند، کاری برای انجام دادن ندارند.

رئیس هیئت مدیره دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور اظهار داشت: میزان ثبت نام ها و مشاوره نیز بسیار پایین آمده است. موضوع جالب اینکه در ۶ ماه اخیر کارجویان نیز دیگر رغبتی به کار از خود نشان نمی دهند.

هاشمی پورخاطر نشان کرد: در شرایط فعلی دفاتر برای معرفی یکنفر به کارفرما باید با ۵۰ فرد ثبت نام شده گفتگو کند تا بعضی راضی شوند برای مذاکره با کارفرما حاضر شوند. بررسی ها نشان می دهد که دلایل مختلفی در بی میلی کارجویان نقش دارد.

کارجویان ترجیح می دهند بیکار بمانند!

این مقام مسئول در دفاتر مشاوره شغلی کشور افزود: اغلب کارجویان پایین بودن سطح حقوق پیشنهادی کارفرمایان را به عنوان یکی از دلایلی که ترجیح می دهند همچنان بیکار بمانند عنوان می کنند. همچنین بعضی به تفاوت های اشتغال در بخش دولتی و خصوصی اشاره می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه باید گفت یک مقدار تنبلی نیز در بعضی از کارجویان ایجاد شده است و آنها ترجیح می دهند همچنان بیکار بمانند. از سویی عدم اجرایی شدن بند (و) ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه که به کاهش سهم بیمه کارفرما در قبال جذب نیرو از دفاتر کاریابی می پردازد نیز سبب تشدید وضعیت بحرانی دفاتر مشاوره شغلی کشور شده است.

رئیس هیئت مدیره دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های کشور گفت: البته سخت گیری های فراوانی نیز از سوی تامین اجتماعی برای اعمال این ماده قانونی جهت استفاده کارفرمایان صورت می گیرد که این موضوع در بی تاثیر شدن اجرای این ماده قانونی برای کاریابی ها نقش دارد.

به گفته هاشمی پور، مشکلات فراوان واحدهای تولیدی و بنگاه ها در تامین نقدینگی و مسائل نوسانات ارزی نیز سبب شده تا کارفرمایان جذب نیروی تازه را در حداقل ممکن قرار دهند و این مسئله به شدت بر فعالیت دفاتر کاریابی تاثیر گذاشته است.

بحران شدید کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی

این مقام مسئول در دفاتر مشاوره شغلی کشور تصریح کرد: با وجود اینکه تصور می گردد در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی باید اوضاع جذب نیرو بهتر باشد و تقاضاهای نسبتا خوبی در این بخش داشته باشیم، اما متاسفانه کارفرمایان تقاضا برای جذب این نیروها را تقریبا به صفر رسانده اند و می توان گفت در بخش جستجوی کار برای اشخاص تحصیل کرده با بحران شدیدی مواجه شده ایم.

وی تاکید کرد: قرار بود اجرای بیمه بیکاری و تشکیل پرونده در این بخش به دفاتر کاریابی واگذار شود که متاسفانه اینگونه نشد و هم اکنون این کار از سوی دفاتر پیشخوان دولت انجام می گردد در حالی که کمترین تخصصی در این بخش ندارند. از سویی حمایت های مالی دولت از دفارت مشاوره شغلی نیز به صفر رسید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.