کاسپرسکی یک فرصت تازه یا تهدید؟

۰۵ تیرماه ۱۳،

چندی است که نام ایران و نمایندگان ایرانی شرکت کاسپرسکی از پایگاه اینترنتی این شرکت امنیتی حذف شده است. اگرچه نمایندگان ایرانی این شرکت سبب این موضوع را درست کردن یک پایگاه اینترنتی فارسی زبان برای کاربران ایرانی می‌دانند، اما به اعتقاد کارشناسان این موضوع می‌تواند مشکلاتی را بوجود آ‌ورد.
 
کاسپرسکی یک شرکت امنیتی روسی است و در زمینه‌ی تولید بسته‌های امنیتی و آنتی‌ویروس فعالیت می‌کند و تا چند هفته‌ی پیش نام ایران و نمایندگان این شرکت در لیست کشورها و شرکت‌های تحت پوشش کاسپرسکی به چشم می‌خورد.
 
اما نام کشور ایران و نمایندگانش چندی است که از پایگاه اینترنتی این شرکت حذف شده و این در حالی است که مسوولان کاسپرسکی خاورمیانه در قبل بر این نکته تاکید داشتند که ایران را در زمینه‌ی نرم‌افزارهای امنیتی تحریم نخواهند کرد و به حمایت از نمایندگان خود در ایران ادامه خواهند داد.
 
در سال‌های اخیر اقدام‌های مشابهی از سوی بعضی ارائه‌دهندگان سرویس‌های امنیتی در راستای حذف نام ایران انجام شده بود با این حال یکی از مدیران در یکی از نمایندگی‌های شرکت کاسپرسکی در ایران به ایسنا گفت: سبب این اتفاق درست کردن یک پایگاه اینترنتی با زبان فارسی برای کاربران ایرانی است و حذف نام ایران به منزله تحریم ایران توسط این شرکت روسی نیست. این مشکل به زودی برطرف خواهد شد و ما مانند قبل در حال انجام فعالیت‌های خود در ایران هستیم.
 
اما نظر یک متخصص امنیت شبکه با نمایندگی شرکت کاسپرسکی در ایران کمی تفاوت دارد. توفیق رمضان‌زاده معنی این اقدام کاسپرسکی را تمایل نداشتن این شرکت در ادامه همکاری با ایران محسوب کرد و معتقد است: واقعیت این موضوع زمانی مشخص خواهد شد که کاربران آنتی ویروس تولید شده توسط این شرکت امنیتی که بخشی از آن را سازمان‌ها تشکیل می‌دهند دچار مشکل امنیتی احتمالی شوند و در آن زمان ممکن است شرکت کاسپرسکی منکر این موضوع شود که در ایران نمایندگی مستقیم دارد.
 
وی آنتی ویروسی که پشتیبانی داشته باشد را قابل اعتماد دانست و افزود: این موضوع باید با توجه به درج نام کشور و نمایندگانش در پایگاه اینترنتی شرکت قابل استفاده باشد. در خصوص پایگاه اینترنتی فارسی هم باید به این نکته توجه داشت که چه تفاوتی بین ایران و سایر کشورها وجود دارد؛ برای مثال پایگاه اینترنتی کاسپرسکی زبان عربی را برای کاربران خود در نظر گرفته است اما آیا نام هیچ کدام از کشورهای عربی و نمایندگانش را از پایگاه اینترنتی خود حذف کرده است؟
 
رمضان‌زاده در پایان یکی از دلایل این تصمیم را بازارهایی مانند بازارهای آمریکا عنوان کرد و گفت: این شرکت روسی کاربران بسیاری را در بازار آمریکا داشته و همین امر می‌تواند یکی از دلایل برای این اقدام شرکت کاسپرسکی باشد.
 
در هر حال روز شنبه هشتم تیرماه و پس از این اقدام شرکت کاسپرسکی، پژوهشگاه فضای مجازی از طراحی یک آنتی ویروس بومی با حمایت این مرکز و توسط بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد این آنتی ویروس از موتور آنتی ویروس‌های خارجی استفاده نکرده و قابل رقابت با نمونه های خارجی است.
 
پژوهشگاه فضای مجازی همچنین اعلام کرد آنتی ویروس ایرانی "پادویش" برای نسخه‌های سازمانی آماده شده و به زودی برای کاربران خانگی نیز عرضه خواهد شد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.