کاشت ضربان ساز در مغز برای درمان بی اشتهایی مفرط

سلامت > تحقیقات– تا کنون از دستگاه‌های ضربان ساز (پیس میکر) برای بهبود وضعیت قلب یا پیشگیری از بروز حملات صرع استفاده می‌شده است، اکنون در اقدامی قابل توجه، دانشمندان ضربان سازی را برای درمان بی اشتهایی مفرط در مغز بیماران کاشتند

به گزارش مهر، بر اساس یافته‌های جدید، دانشمندان توانستند به طور بی خطری یک ایمپلنت عصبی را در مغز شش بیمار مبتلا به بی اشتهایی مفرط بکارند.

این ایمپلنت به طور قابل توجهی حالت روحی، وزن و تمایل بیماران را برای غذا خوردن بهبود بخشید.

این شیوه که “تحریک عمیق مغزی” خوانده می‌شود شامل ابزاری مشابه دیگر ضربان سازهایی است که به مغز ایمپلنت می‌شوند.

بی اشتهایی نوعی اختلال در خوردن و بسیار رایج در زنان جوان ۱۵ تا ۱۹ سال مبتلا به اختلالات روانی است. مرگ و میر ناشی از این اختلال بیش از هر نوع اختلال روانی دیگر است.

درمان این اختلال معمولا بر روی تغییرات رفتاری متمرکز است اما ۲۰ درصد بیماران با درمان‌های رایج بهبود نمی‌یابند و خطر مرگ پیش از موعد آنها را تهدید می‌کند.

دستکم نیمی از بیمارانی که در این مطالعه شرکت کردند شاهد بهبود وضعیت روحی و شاخص توده بدن بودند این امر دانشمندان را امیدوار کرد تا آزمایش‌های بزرگ‌تری را برای تایید تاثیر این شی در ییماران مبتلا به کم اشتهایی مزمن انجام دهند.

محققان مرکز علوم عصبی کرمبیل و دانشگاه شبکه سلامت کانادا از تصویربرداری MRI استفاده کردند تا مناطق خاصی از مغز را شناسایی کنند. آنها بسته‌هایی از ماده سفید را زیر جسم پینه‌ای که تکه ضخیمی از رشته‌های عصبی است که دو بخش سمت راست و چپ مغز تقسیم شده‌اند، بررسی کردند. پیش از این محققان از این منطقه برای تحریک عمیق مغزی بیماران مبتلا به افسردگی استفاده کرده بودند.

پس از شناسایی منطقه هدف، الکترودهایی در این منطقه کاشته و به یک تولید کننده تکانه که در زیر پوست نصب می‌شد، متصل شد.

این ابزار ۱۰ روز پس از کاشته شدن فعال شد. طی این مدت محققان به دقت تغییرات حاد در حالت روحی بیمار و وضعیت اضطراب او را برای میزان صحیحی از تحریک اندازه گیری کردند.

این محققان موفق شدند با تحریک مناسب این منطقه از مغز، بیماران مبتلا به بی اشتهای مفرط را درمان کنند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.