کاغذ دیواری

در این موضوع قصد داریم انواع و نکاتی که باید در کاغذ دیواری رعایت کنیم و در ذهن بسپاریم رو با یاری هم قرار بدیم.

اولین مقاله رو د کورد کاغذ دیواری قرار میدم. امیدوارم مفید واقع بشه.

کاغذ دیواری ها اغلب از چاپ و ایجاد یک نمای دکوراتیو بر روی سطح یک لایه ی آستر مانند، مثل کاغذ، پارچه یا نظایر آن ساخته می شوند. بنابر این می توان گفت که ساختار اغلب کاغذ دیواری ها از دو بخش اساسی تشکیل شده است:

۱) زیرلایه (آستر) ۲) نمای دکوراتیو (رخ کاغذ دیواری)

کاغذ دیواری ها از نظر جنس زیر لایه به چند نوع تقسیم می شوند:

Paper Backing : که عبارتست از بکار گیری کاغذ به عنوان زیر لایه، که البته این کاغذ معمولا به منظور افزایش استحکام و مقاومت در برابر رطوبت با موادی پوشش داده می شود.

Woven Fabric Backing : برخی انواع پارچه ها مثل نوعی کرباس نازک یا کتان که بعنوان زیر لایه در تولید کاغذ دیواری بکار میرود.

Non-woven Fabric Backing : این زیر لایه نوعی از صفحات است که توسط ماشین آلات کاغذ سازی از ترکیب رشته های بلند خمیر سلولز و الیاف پارچه با نوعی چسب ساخته می شود و سپس برای استحکام و تثبیت رنگ به آن رنگدانه و اکریلات می افزایند. این نوع زیر لایه دارای ویژگی خاصی است که هنگام خیس شدن تغییر ابعاد نمی دهد بنا براین برای نصب کاغذ دیواری هایی از این دست می توان چسب را به دیوار زد که سرعت عملیات نصب بیش از زمانی است که چسب را به کاغذ میزنند.

Latex Acrylic Backing : این نوع زیر لایه برای دیوار پوش های پارچه ای بکار می رود که استحکام کافی را جهت عملیات نصب آنها تامین می کند.

بر پایه هر کدام از زیر لایه های فوق چندین نوع کاغذ دیواری (دیوار پوش) تولید می شود که در زیر به انواع مختلف آن اشاره می شود:

Vinyl Coated Paper : این نوع از کاغذ دیواری با استفاده از زیر لایه کاغذی تولید می شود که روی سطح نمای آن پوششی از آکلریک اسپری میشود و با آن پوشش داده می شود. شاید نام Acrylic coated paper برای این نوع دیوارپوش دقیقتر باشد ولی به هر حال نام آن به صورت نادقیق رایج شده است. این نوع کاغذ دیواری قابلیت تمیزکاری و قابلیت کندن از سطح دیوار را دارد و نسبت به کاغذ معمولی (بدون پوشش) از مقاومت بالاتری نسبت به رطوبت برخوردار است.

Coated Fabric : این نوع دیوارپوش از یک زیر لایه پارچه ای تولید می شود که با وینیل یا آکلریک مایع پوشیده شده و سپس طرح مورد نظر بر روی این پوشش چاپ می شود. این نوع دیوارپوش دارای قابلیت تنفس (breathable) می باشد به این معنی که تا حدی اجازه عبور هوا را از خود می دهد.

Paper Backed Vinyl / Solid Sheet Vinyl : در این نوع کاغذ دیواری، لایه دکوراتیو که به شکل یک لایه جامد از وینیل است بر روی یک زیر لایه کاغذی لامینیت می شود. از آنجا که نمای این نوع دیوارپوش را لایه ای سخت از وینیل تشکیل می دهد، استحکام و دوام بیشتری نسبت به سایر انواع کاغذ دیواری دارد و در برابر رطوبت بسیار مقاوم و قابلیت کندن از دیوار (peelable) و تمیزکاری (scrubbable) دارد.

In-register Paper-Backed Vinyl : این نوع کاغذ دیواری هم از لامینیت کردن ورقه ای از وینیل جامد روی زیر لایه کاغذی ساخته می شود منتها برای برجسته کردن نقوش و افزودن کیفیت نمای آن، لایه دکوراتیو بوسیله حرارت داغ زده (embossed) می شود. تمیز کردن سطوح این نوع دیوارپوش بدلیل وجود برجستگی کمی مشکل تر از نوع صاف آن است.

Fabric Backed Vinyl : این نوع دیوارپوش از یک زیر لایه پارچه ای یا non-woven که با وینیل پوشش داده شده است تولید می شود و متناسب با وزن دیوارپوش نهایی زیر لایه آن به این ترتیب انتخاب می شود:

– برای دیوارپوش هایی با وزن حدود ۲۴۰ تا ۴۴۰ گرم بر متر مربع از آستری (کرباس نازک) یا non-woven به عنوان زیر لایه استفاده می شود.

– برای دیوارپوش هایی با وزن حدود ۴۴۰ تا ۷۴۰ گرم بر متر مربع از osnaburg ، drill (نوعی کتان) یا non-woven استفاده می شود.

– برای دیوارپوش هایی با وزن بیش از ۷۴۰ گرم بر متر مربع از drill fabric (نوعی کتان) به عنوان زیر لایه استفاده می شود.

Natural Textile : در واقع استفاده از پارچه به عنوان دیوارپوش است. در این گروه بافته هایی از تار و پود طبیعی را بر روی زیر لایه ای از لاتکس آکریلیک یا مانند آن لامینیت میکنند تا هم ثبات در ابعاد دیوار پوش ایجاد شود و هم در هنگام نصب، چسب به سطح نمای دیوارپوش نفوذ نکند. نمای این دیوارپوش های پارچه ای می تواند ریز بافت و ظریف یا دارای بافتی خشن و درشت باشد.

Poly-olefin / Synthetic Textile : دیوارپوش هایی هستند که با استفاده از الیاف مصنوعی بافته یا نساجی نشده تولید می شوند و نمای پارچه ای به سطوح می بخشند در حالیکه مقاومت سایشی و استحکام آنها از پارچه های طبیعی بیشتر است. زیر لایه این گروه می تواند کاغذ یا آکلریک لاتکس باشد.

Acoustic Wallcoverings : این نوع دیوارپوش در واقع پوششی دکوراتیو با قابلیت جذب صوت و کاهش انعکاس صوت در محیط است که از آن به منظور پوشش سطوح عمودی و دیوار ها در اماکنی چون سالن های کنفرانس، کتابخانه ها، لابی ساختمانها و امثال آن استفاده می شود. این نوع محصول به طور عمده از پلی استر مصنوعی و الیاف اولفین ساخته می شود و ضریب تضعیف (NRC) آن آزمایش و تعیین می شود. این ضریب که عددی بین صفر تا یک است، میزان جذب صوت را توسط سطوح پوشش داده شده را نشان می دهد. هر چه این ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، دیوارپوش میزان بیشتری از صوت را جذب و هرچه به صفر نزدیکتر باشد، بیشتر صوت را منعکس می کند.

انواع کاغذ دیواری
پرده کرکره

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.