کامران عدل: هنرمندان جوان پر ایده‌تر می باشند

۲۰ آبان ،

اختصاصی هنرآنلاین/

در حالیکه به نظر می‌رسد بسیاری از هنرمندان در حال تکرار خود در فضاهای نمایشگاهی آثارشان می باشند کامران عدل،هنرمند پیشکسوت عکاسی معتقد است یاسمین سینایی هنرمندی است که هیچ وقت در یک ایده نمی ماند.

به گزارش تفسیری سرویس تجسمی‌هنرآنلاین به بهانه برگزاری نمایشگاه یاسمین سینایی که این روزها در گالری سیحون برپاست ،کامران عدل،هنرمند پیشکسوت عکاسی یادداشتی در اختیار ما گذاشت. وی در این یادداشت آورده است:

یاسمن سینایی هنرمندی است که با هر نمایشگاهی که برگزار می‌کند نسبت به نمایشگاه پیشی‌اش برای مخاطبان آثارش جدی‌تر گرفته می‌شود چرا که تا به امروز ندیده‌ام که او بخواهد در یک ایده بماند وخودش را تکرار کند همین موضوع سبب تمایز او از سایر هنرمندان می‌شود.

یاسمین سینایی هنرمندی خوش فکر و ایده‌ای است و درهر نمایشگاهی که برپا می‌کنند همیشه شخصا منتظر یک اتفاق تازه در کارهای او هستم و همین موضوع سبب می‌شود که همواره جدی گرفته شود و هم برای خودش و هم برای دیگران همه نشود.

متاسفانه بیشتر هنرمندان ما همواره درحال تکرارخودشان می باشند و همین موضوع سبب می‌شود که آدم برای گالری گردی‌های روز جمعه اش انتخاب‌های کمتری داشته باشد و نمایشگاه‌های هنرمندان جوان‌تر را ترجیح بدهد.چرا که بیشتر هنرمندان مطرح ما به نوعی به تکرار خودشان رسیده اند و یک فکر را که به طور مثال ۵۰ سال پیش به ذهن شان خطور کرده است را تکرار می‌کنند. به طور مثال پرویز تناولی که یکی از چهره‌های برجسته مجسمه سازی ایران است هنوز در مجسمه‌ها “هیچ” مانده است و این تکرار برای کسی چون من که روند کاری یک هنرمند را دنبال می‌کنم جذابیتی ندارد.

با این تفاسیر یاسمین سینایی که هنرمند مالک سبک و خوش فکری است و سال‌هاست که تمرکزش را روی مجسمه‌های زنانه‌‌اش گذاشته است اما درهر نمایشگاه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و ایده‌هایش با هم فرق می‌کنند.

مجسمه‌های که سینایی ازعروس‌ها ساخته است؛ به نوعی بازگو نماینده تصویر متناقضی است که ازعروس، لباس و پوشش درجامعه ما وجود دارد و عروس‌ها در لباس مخصوص جشن ازدواج تبدیل به عروسک‌های مصنوعی و شبیه هم می‌شوند که فردیتی ندارند.

سینایی تا پیش ازهمواره مجسمه‌های زنانش را دراندازه‌های کوچک می‌ساخت و یکی از ویژگی‌های عروس‌های او این است که دراندازه بزرگ و واقعی ساخته شده‌اند و حتی بیننده می‌تواند درکنار این عروس‌ها بیاستد و عکس یادگاری بگیرد. ساخته شدن این مجسمه‌ها دراندازه واقعی سبب می‌شود که برای مخاطب باور پذیرتر شوند.

البته ازویژگی‌های دیگر کارهای یاسمن سینایی این است که برای مجسمه‌سازی از متریالی استفاده می‌کنند که با اضافه شدن اثر هنری اش خلق می‌شود و همین موضوع کار او نسبت به هنرمندانی که با کم کردن متریال مجسمه می‌سازنند متفاوت می‌کند.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.