کانسپت استیشن پورشه رونمایی شد

کانسپت استیشن پورشه رونمایی شد

Bookmark and Share

پورشه با رونمایی از کانسپت پانامرا اسپورت توریزمو در نمایشگاه خودرو پاریس یک قدم به ساخت یک مدل استیشن نزدیک‌تر شد. 

شایعه ساخت یک استیشن توسط پورشه مدت‌ها بود که در محافل خودروسازی شنیده می‌شد. مخصوصاً بعد از اینکه مرسدس بنز مدل استیشنی از CLS به بازار فرستاد، انگیزه پورشه برای حضور در این بازار بیشتر هم شد. 

در ظاهر این کانسپت بسیار به مدل پانامرا شبیه است و برخلاف پانامرا، که ابعاد و تناسبش با انتقاد‌هایی روبرو شد، این کانسپت ابعادی زیبا‌تر دارد و شخصیتش به یک پورشه نزدیک‌تر است. شاید بتوان آن را به یک کاین کوتاه‌تر و جمع‌ و جورتر تشبیه کرد تا یک پانامرا استیشن. 

طول ماشین ۴۹۵۰ میلی‌متر، عرضش ۱۹۹۰ میلی‌متر و ارتفاعش ۱۴۰۱ میلی‌متر است که تقریباً با مرسدس بنز سی‌ال‌اس شوتینگ بریک (۴۹۵۶ در ۱۸۸۱ در ۱۴۱۳) هم‌اندازه ولی پهن‌تر است. است.

اسپورت توریزمو از نسل تازه‌ای از سیستم هیبریدی نیرو می‌گیرد که بر روی مدل هیبرید پانامرا اس نصب شده است. ترکیبی از یک موتور بنزینی شش سیلندر که براساس موتوری از آئودی ساخته شده است و یک موتور الکتریکی ۹۵ اسب بخاری در مجموع ۴۱۶ اسب بخار نیرو برای این ماشین تولید می‌کند. این نیرو کافی است تا کمتر از شش ثانیه اسپورت توریزمو را از سکون به سرعت صد کلیومتر در ساعت برساند.  

مصرف سوخت ماشین تنها ۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و میزان تولید آلودگی آن هم ۸۲ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر اعلام شده است. 

باتری‌های استفاده شده در اسپورت توریزمو لیتیوم-یون است که از باتری‌های نیکلی فعلی عمل‌کرد بهتری دارد. باتری‌ها را می‌توان به طور مستقیم با برق خانگی شارژ کرد و شارژ کامل ۲.۵ ساعت وقت می‌گیرد. 

ماشین به طور عادی با قوای محرکه الکتریکی حرکت می‌کند. با توان باتری‌ها پانامرا اسپورت توریزمو می‌توان ۳۰ کیلومتر حرکت کند و تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. راننده در هر لحظه می‌تواند با فشار دادن دکمه‌ای روی فرمان موتور بنزینی را روشن کند. 

کانسپت استیشن پورشه رونمایی شد

طراحی داخل پانامرا اسپورت توریزمو بدون شک انقلابی‌تر از نمای بیرونی آن است. طراحان پورشه به جای نمایشگر‌های سه گانه جلوی راننده، از یک صفحه نمایش یک‌پارچه بزرگ TFT استفاده کرده‌اند. اگر چه پورشه به احتمال زیاد قصد ندارد به این راحتی پیشینه و سابقه‌اش را فراموش کند و احتمالاً نمایشگر‌های سه‌گانه خود را به طور دیجیتالی در این صفحه بازسازی خواهد کرد.

راننده در این صفحه نمایش به تمام اطلاعات مورد نیاز خودرو دسترسی دارد و می‌تواند آن‌ها را به سلیقه خود در صفحه تغییر دهد. در ساخت بقیه بخش‌های خودرو پورشه از روشی مینیمالیستی استفاده کرده است و توجه به جزییات تا حدی است که ممکن است آنچه در داخل این کانسپت دیده می‌شود همانی باشد که قرار است در مدل تولید انبوه استفاده شود. 

پورشه همراه با این کانسپت امکانات دیجیتالی تازه‌ای هم عرضه کرده است. از جمله اپ‌هایی برای تلفن‌های همراه که با آن می‌توان اطلاعات خودرو را دریافت و مدیریت کرد. مثلاً می‌توان با کمک تلفن مقدار شارژ باتری‌ها را دید و از همان طریق دستور شارژ باتری‌ها را داد.  

مدیران پورشه در حاشیه نمایشگاه پاریس به خبرنگاران گفته‌اند در کلینیک‌هایی تحقیقاتی در آمریکای شمالی و چین مشغول بررسی واکنش خریداران به چنین مدلی هستند و به زودی تصمیم نهایی درباره ساخت این مدل اعلام خواهد شد.  

بعد از ساخت مدل کاین، بسیاری از طرفداران پورشه از این مارک آلمانی انتقاد کردند که با ورود به بازارهای دیگر به جز خودروهای اسپرت ناب بودن این مارک به خطر افتاده است. بعد از کاین، با‌عرضه پانامرا به نظر می‌رسد این انتقاد‌ها به جایی نخواهد رسید و مدیران پورشه برای افزایش فروش و رسیدن به سطح تولید دویست هزار دستگاه خودرو تا سال ۲۰۲۴ حاضرند به هر بازاری وارد شوند. 

برچسب ها : نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ | پورشه | اسپورت توریزمو | تاریخ : ۲۰۱۲/۱۰/۰۳
  • استفاده از مطالب و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.