کاهش آسیب پذیری اقتصاد، هدف اقتصاد مقاومتی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ریاضتی نیست گفت: این سیاست برای کاهش آسیب پذیری اقتصاد ایران است.

داود دانش جعفری در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوم سیما افزود: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی به معنای درست مصرف کردن منابع و تصمیم گیری صحیح است.
وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به تجربه های اقتصادی کشور در دهه های اخیر باز می گردد اضافه کرد: در این سیاست حوزه های آسیب پذیر اقتصاد شناسایی و برای رفع آنان راهکار ایجاد می گردد .
وی افزود: درسیاست های کلی اقتصاد مقاومتی حرکت مستمر ،بدون آسیب پذیری و شتابان است .
دانش جعفری گفت : سبب اصلی ابلاغ این سیاست ها تحریم ها نیست البته به تحریم ها نیز توجه شده است .
وی افزود: ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به معنای کنار گذاشتن سیاست های ابلاغ شده قبل نیست بلکه چارچوب مطمئن تری را برای تحقق اهداف آن برنامه ها مشخص می کند .
دانش جعفری با بیان اینکه اقتصاد کشور بیش از حد به نفت متکی و این ما را آسیب پذیر کرده است گفت: ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، چگونگی هزینه کردن درآمد نفتی و افزایش درآمدهای دیگر را تبیین می کند.
در این سیاستها آمده راه های حل اقتصادی باید بومی باشد اما این به معنای قطع ارتباط با جهان نیست بلکه استفاده از سرمایه های داخلی است . وی گفت : در سیاست های اقتصاد مقاومتی آمده امکانات باید مستمر و مطمئن باشد ونباید بعضی بخش های اقتصاد فقط متکی به واردات باشد .
وی با اشاره به ویژگی های اقتصاد ریاضتی گفت: در این نوع اقتصاد کشورها به طور اجبار به این سمت حرکت می کنند اما در اقتصاد مقاومتی حرکت بر اساس اختیار است .
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم ها فقط ۳۰ درصد در مشکلات اقتصادی تاثیر گذار بوده است گفت: ۶۰ درصد تورم به سبب سیاست های انبساط پولی بانک مرکزی بود. وی افزود: اقتصاد مقاومتی متکی بر الگوهای بومی و بر اساس نیازهای کشور است .
دانش جعفری گفت: درآمد نفتی باید به دارایی های دیگرکشور تبدیل شود که از آن سرمایه بدست می آید نه اینکه به حقوق کارمندان و هزینه های جاری کشور تبدیل شود .
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در سالهای قبل در زیر مجموعه صنعت خودرو سازی کشور حدود ۷۰۰ کارخانه قطعه سازی ایجاد شد اما با افزایش درآمدهای نفتی و سیاست نادرستی که در زمینه هزینه کردن این درآمد وجود داشت قطعه سازان به سبب افزایش تورم در کشور قطعات خودرو را به جای تولید از چین وارد می کردند . وی گفت: هدف افزایش درآمد نفتی افزایش واردات نبود بلکه باید تولیدات داخلی را افزایش می دادیم.
دانش جعفری اقتصاد کشور را ۶۵ درصد به نفت وابسته دانست وگفت : بعضی کشورهای نفت خیز وابستگی خود را به درآمد نفت به ۲۵ درصد کاهش داده اند .
وی افزود: نباید در تولید علم متوقف شویم بلکه باید آن را به فناوری تبدیل کرد .
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تعداد دانشجویانی که در ایران تحصیل می کنند از دانشجویان فرانسه بیشتر است و باید از این اشخاص در چرخه تولید استفاده کنیم . وی گفت: باید سهم مردم در اقتصاد را با افزایش درآمد، اشتغال و سود سرمایه گذاری آنها افزایش دهیم .
دانش جعفری افزود: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است هر چه از مردم در اقتصاد بیشتر استفاده شود اقتصاد شکوفا تر می گردد .


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.