کاهش آفت باغات مرکبات با استفاده از عوامل بیولوژیکی

مهندس علی بهارلو- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر شپشک آرد آلود را نوعی آفت برای باغات میوه و چای معرفی کرد و افزود: بدن این حشره از گرد سفید رنگی پوشیده شده است. این گونه در گلوگاه و یا دم میوه تجمع کرده و با حمله به تمام قسمت های گیاه چون برگ، سر شاخه و میوه و تغذیه از محل اتصال میوه به شاخه باعث ریزش میوه می ‌شود.

وی با بیان اینکه ماده این حشره حدود ۲ هزار تخم می ‌گذارد، اظهار داشت: به دلیل قرار گرفتن این حشرات در شکاف تنه و زیر پوستک ‌ها و فرورفتگی ‌های درخت و شاخه ها از تماس با آفت کش ها محفوظ می ‌مانند.
 

بهارلو ادامه داد: از آنجایی که آفت کش های شیمیایی بر روی همه حالات به ویژه تخم اثر ندارد از این رو برای مبارزه شیمیایی نیاز است تا عملیات سمپاشی در چند نوبت تکرار شود.
 

مجری طرح با اشاره به آلودگیهای زیست محیطی ناشی از سمپاشی و باقیمانده سموم در محصولات باغی، خاطر نشان کرد: از این رو با اجرای پروژه تحقیقاتی اقدام به تولید عوامل بیولوژیکی برای مبارزه با این آفت کردیم.
 

وی عوامل بیولوژیکی مبارزه با این آفت را کفشدوزک کریپتالموس ذکر کرد و ادامه داد: این نوع کفشدوزک برای رشد از مراحل مختلف زندکی شپشکهای آرد آلود اعم از مرحله تخم، پوره و حشره کامل یعنی شپشک بالغ تغذیه و شروع به رشد و تکثیر می کند و از آنجایی که شپشکهای آرد آلود علاقه زیادی به تغذیه با شیره کدو و یا جوانه سیب زمینی دارند، با استفاده از این دو محصول اقدام به تولید شپشک آرد آلود در انسکتاریوم (محل پرورش عوامل بیولوژیکی) کردیم.
 

بهارلو اضافه کرد: با رهاسازی کفشدوزک در انسکتاریوم پرورش شپشک، کفشدوزکها با تغذیه از این شپشک ها، شروع به رشد و تولید مثل کردند.
 

وی با اشاره به نحوه رها سازی کفشدوزک کریپتالموس در باغات آلوده به شپشک آرد آلوده یادآور شد: پس از رها سازی کفشدوزک ها و لارو کفشدوزک ها در باغات آلوده به این نوع آفت، از تمام مراحل رشدی شپشک آرد آلود تغذیه کرده و آنها را از بین می برد.  
 

این محقق با اشاره به مزایای استفاده از این نوع عامل بیولوژیکی برای از بین بردن آفت، گفت: استفاده از این عامل بیولوژیکی موجب کاهش مصرف سموم شیمیایی در مزارع می شود.
 

بهارلو به موارد استفاده از این کفشدوزک اشاره کرد و ادامه داد: این کفشدوزک علاوه بر باغات مرکبات، در باغات توت و مزارع چای آلوده به شپشک مورد استفاده قرار می گیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.