کاهش ارائه لوازم پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی کشور

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: با توجه به سیاست جمعیتی تازه کشور، دادن وسایل پیشگیری از بارداری در شبکه بهداشتی به مردم محدود می‌شود و روشهای دائمی پیشگیری از بارداری نیز تقریباً حذف می‌شوند.

فاطمه رخشانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: در حوزه سیاستهای جمعیتی وزارت بهداشت تابع نظرات و سیاستهای مقام معظم رهبری است و در این زمینه دستورالعملهای تازهی به مأموران وزارت بهداشت در شبکه بهداشتی کشور ابلاغ شده است‌.

وی گفت: البته ما نمی‌خواهیم مردم را به اجبار به سمتی سوق دهیم بلکه شیوه اجرا متقاعد سازی و آموزشهای متناسب با وضعیت کشور است که قبل از آموزش به مردم باید کارکنان و مأموران بهداشتی را متقاعد کنیم زیرا اگر خود آنها متقاعد نشوند و قلباً به این سیاست تازه معتقد نباشند، در اجرای آن نیز درست عمل نمی‌کنند.

رخشانی ادامه داد: اولین اقدام این است که سیاستهای تشویقی کاهش بارداری و کنترل جمعیت و شعارهایی مثل ۲ تا بچه کافیه به طور کلی از سیستم شبکه بهداشتی کشور حذف می‌شود و به جای آنها آموزشهایی مبتنی بر سلامت مادر و کودک به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

وی گفت: سبب این سیاست این است که نگران این هستیم که با اجرای سیاست افزایش جمعیت تعداد زایمانها و بارداریهای کشور افزایش یابد و ممکن است شاخصهایی مثل مرگ و میر مادران یا نوزادان افزایش یابد که نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد:‌ در این سیر روشهای دائمی پیشگیری از بارداری تقریباً حذف می گردد و به جز موارد نادر که اجرای این روش توجیه علمی خاص خود را داشته باشد، دیگر این روشها در شبکه بهداشتی کشور استفاده نمی‌شود.

وی گفت: همچنین در دادن وسایل پیشگیری به اشخاص نیز محدودیتهایی قائل می‌شویم، دستورالعمل و پروتکل تازه ارائه روشهای پیشگیری از بارداری به کارکنان شبکه بهداشتی ابلاغ شده است و بر اساس آن لوازم پیشگیری از بارداری فقط به اشخاص خاص آسیب پذیر و آسیب زایی که مشخصات خاصی دارند در شبکه بهداشتی کشور ارائه می‌شود.

رخشانی افزود: البته ارائه بعضی از این روشها از جمله فروش لوازم پیشگیری از بارداری در بخش خصوصی و داروخانه‌ها محدود نمی‌شود و در این مراکز مردم می‌توانند با هزینه خودشان لوازم مورد نظرشان را تهیه کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تحقیقات وزارت بهداشت نشان می‌دهد که بخش مهمی از کاهش باروری کشور به سبب افزایش سن ازدواج و فاصله ازدواج تا بارداری است که استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری در سالهای اول بعد از ازدواج و آموزش این مسائل در کاهش نرخ باروری کشور موثر بوده است.

وی ادامه داد:‌ بنابراین باید قبل از هر کاری آموزشهایی متناسب با سیاست تازه جمعیتی به مردم ارائه کنیم و در این مسیر از کمک دستگاههای دیگر مانند حوزه‌های علمیه برای تشویق مردم به ازدواج و فرزند آوری استفاده می‌کنیم.

رخشانی گفت: در زمان حاضر نرخ باروری متوسط هر خانوار در کشور ۱٫۷ است در حالی که اگر بخواهیم به سیاست جمعیتی مورد نظر برسیم باید این میزان به ۵ یا ۶ فرزند برای هر خانوار برسد.

وی افزود: البته این تغییر یکدفعه رخ نمی‌دهد و نیازمند صرف زمان؛ برنامه ریزی آموزشی و فرهنگ سازی است.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ طبق برنامه تنظیم خانواده کشور، قرار بود از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۰ رشد جمعیت کشور به یک عدد خاص برسد اما مردم ایران سریعاً به این برنامه پاسخ دادند و ظرف ۶ سال به شاخص ها و اهداف تعیین شده در این برنامه رسیدیم.

وی افزود:‌ اشکال کار اینجا بود که بعد از ۶ سال که به این اهداف رسیدیم مردم همچنان همان الگوی کنترل جمعیت و پیشگیری از بارداری را ادامه دادند و ۱۸ سال است بدون برنامه‌ریزی و اصلاح سیاستهای قبلی همین برنامه را ادامه دادیم تا به وضعیت نگران کننده امروز رسیدیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.