کاهش تورم در کشورهای گروه ۲۰

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: نرخ تورم سالانه در اقتصادهای عضو گروه ۲۰ در اوت کاهش یافت و زمینه را برای تداوم سیاست‌های محرک اقتصادی بسیاری از بانک‌های مرکزی این کشورها مهیا ساخت.

به گزارش ایسنا، گروهی از موسسات بین‌المللی برای اولین بار معیار تورمی را برای کشورهای عضو گروه ۲۰ منتشر کردند که شامل ۱۹ اقتصاد بزرگ جهان به علاوه اتحادیه اروپا است. طبق این معیار، نرخ تورم سالانه در کشورهای گروه ۲۰ به سه درصد در اوت رسید که کمتر از ۳٫۲ درصد در ژوییه بود.

اگر کاهش نرخ‌های تورم جهانی ظرف ماه‌های آتی ادامه پیدا کند، بانک‌های مرکزی می‌توانند اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه گذاران، شرکت‌ها و مصرف کنندگان دربارهٔ تداوم تدابیر محرک اقتصادی فراهم کنند که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به اجرا گذاشته شده‌اند. بانک مرکزی آمریکا ماه قبل با اجتناب از اعلام آغاز تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه که از طریق آن نقدینگی به اقتصاد تزریق می‌کند، سرمایه‌گذاران را متعجب کرد. بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس نیز اقدامات کم سابقه ای را برای تضمین تداوم سیاست‌های مالی آسان خود انجام داده اند.

اگرچه اقتصاد جهانی رو به احیا است اما سیاستگذاران نسبت به ضعیف بودن این احیا نگرانند و از این واهمه دارند که نسبت به ریسک‌هایی مانند تردید در مورد سیاست بودجه آمریکا آسیب پذیر بماند.نرخ تورم سالانه در اروپا و آمریکا و همچنین شماری از اقتصادهای در حال توسعه مانند چین، هند و برزیل کاهش یافت با اینهمه این نرخ در اندونزی و ژاپن افزایش پیدا کرد. 

در میان اعضای گروه ۲۰، ژاپن با ۰٫۹ درصد، پایین‌ترین نرخ تورم و هند با ۱۰٫۷ درصد، بالاترین نرخ تورم را داشت.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، نرخ تورم پس از تولید ناخالص داخلی، دومین آمار اقتصادی است که برای اعضای گروه ۲۰ منتشر می‌شود. محاسبه و انتشار یافتن آمار اقتصادی گروه ۲۰ که اعضای آن منبع ۹۰ درصد از تولید جهانی می باشند، ابتکار مشترک بانک تسویه بین المللی، بانک مرکزی اروپا، سازمان آمار اتحادیه اروپا (یورواستات)، صندوق بین المللی پول، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، سازمان ملل و بانک جهانی است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.