کاهش جمعیت خطرناکتر است یا بالا رفتن سن ازدواج؟

زهرا تالانی:اولین بار موضوع نگرانی درباره کاهش جمعیت در ۱۶ آذر ۱۳۸۵ توسط رئیس جمهور درسفر استانی به مازندران مطرح شد که اعلام کرد ایران برای پذیرش جمعیت ۱۲۰‌میلیونی قابلیت دارد.
احمدی نژاد در تشریح دلایل خود برای افزایش جمعیت می گوید: روزی که گفتم ۲ بچه کافی است حرفی درستی نیست با بنده مخالفت کردند و فکر کردند بنده جا می‌زنم در حالی که ما جلوی آمریکا جا نزدیم چرا که معتقدم فرمول ۲ بچه کافی است فرمول نابود کردن یک ملت است و اگر به این فرمول عمل کنیم ۵۰ سال بعد مثل کشورهای اروپایی‌ می‌شویم که دچار پیری جمعیت شده‌اند.
شعار ۲ بچه کافی است برای نظام لیبرالی، اومانیستی و غربی است که می‌گویند بچه مزاحم است در حالی که ما آن را قبول نداریم و یکی از مسئولیت‌های انسان و عوامل کمال ادامه نسل است.
همان زمان طرح افزایش جمعیت موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرد. در این میان، رئیس مرکز امور زنان و خانواده، از تدوین منبع آموزشی با عنوان «روان‌شناسی ازدواج و شکوه همسرداری» به جای کتاب سیاستهای تنظیم خانواده خبر داد.

شکوه همسرداری به جای تنظیم جمعیت
مریم مجتهدزاده در گفت و گوبا مهر اعلام کرد محتوا و نوع انتخاب سرفصل‌های درس «جمعیت و تنظیم خانواده» که تا کنون به عنوان واحد عمومی در دانشگاهها تدریس می‌شد، پر از اشکال است و کتاب «روان‌شناسی ازدواج و شکوه همسری» تدوین شده که به مهمترین مسائل فرهنگی و اجتماعی جوانان پرداخته و بستر ازدواج مطلوب و پایدار جوانان را با شعار «انتخاب دقیق»، «ازدواج آسان» فراهم می‌کند.
به گفته وی این کتاب فعلا در برخی دانشکده های دانشگاه تهران به صورت اختیاری تدریس می شود تا در آینده به صورت واحد درسی شود.

مشکل دیر ازدواج کردن است نه کاهش جمعیت
با اینحال علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت و نماینده مجلس کنونی در گفت وگو با ایسنا می‌گوید: در دوره ما کنترل جمعیت نه به صورت خودسرانه بلکه با مشورت‌های گسترده انجام شد و در این رابطه من از محضر امام کتباً اجازه گرفتم و وقتی امام موافقت خود را اعلام کرد در این زمینه لایحه‌ای در وزارت بهداشت تنظیم شد و در هیأت دولت و مجلس به تصویب رسید و در ‌‌نهایت شورای نگهبان هم آن را تایید کرد. اگر کنترل جمعیت با قانون اساسی و یا شرع مقدس مغایر بود شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کرد و ورود به این کار غیر ممکن بود اما حالا مقام معظم رهبری چیز دیگری تشخیص داده‌اند و باید‌‌ همان گونه عمل شود.
وی ادامه می دهد:بحث کنترل جمعیت یک ضرورت بود و با وجود اینکه از گوشه‌ای از وزارت بهداشت شروع شد اما در بسیاری از مشکلات نجات‌بخش بود و از مرگ و میر بسیاری از مادران پیشگیری کرد.
حالا هم تنها نکته‌ای که موجب نگرانی شده این است که شیب کاهش جمعیت ما بیش از حد تند شده است، در حالی که برنامه‌های کشوری بر این مبنا نبوده‌اند. اکنون معضل ما دیر ازدواج کردن و بالا رفتن سن ازدواج است که این روند خانواده‌ها را به سمت سیستم تک فرزندی می‌کشاند.
مساله دیگری که در رابطه با جمعیت مطرح است، عدم توازن رشد جمعیت با امکانات استان‌هاست، تا جایی که در یک استان که امکانات مناسب است و ظرفیت کافی برای جمعیت بیشتر وجود دارد، جمعیت کم است و برعکس.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.