کاهش خطرنابینایی با مصرف امگا ۳

دژنراسیون ماکولا(Macular degeneration) (AMD or ARMD)، یا تباهی لکه زرد، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد که در شبکیه وجود دارد

دژنراسیون ماکولا(Macular degeneration) (AMD or ARMD)، یا تباهی لکه زرد، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد که در شبکیه وجود دارد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

دژنراسیون ماکولا در افراد بالای ۶۵سال و زنان شایعتر بوده . اکثر موارد این بیماری با افزایش سن بوجود می‌آیند . عواملی که شانس ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد عبارتند از: سابقه خانوادگی، مصرف سیگار، فشار خون بالا ، دوربینی و چاقی.نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می دهد  که  نقش تغذیه سالم در روند از بین رفتن این سلولها در طی افزایش سن مهم است.

مصرف منظم ماهی و اسید چرب های امگا۳ با کاهش قابل توجه در خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا همراه است. حدود ۹میلیون امریکایی بالای ۴۰سال علایم این بیماری را دارند و حدود ۷میلیون نفر در مراحل اولیه آن به سر می­برند.

در همین راستا مطالعه­ای ده ساله روی بسیاری از زنان مبتلا  انجام شد. و میزان مصرف اسید چرب های خاص از انواع امگا۳ مثل دیکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک و اسید چرب های امگا۶ و اسید آراشیدونیک وکلسترول را مورد توجه و بررسی قرار دادند.

در طی این بررسی ها  زنانی که دیکوزاهگزانوئیک اسید(امگا۳) بالاتری مصرف کرده بودند(با مصرف ماهی)، در مقایسه با زنانی که مصرف کمتری داشتند خطر ابتلا به میزان ۳۸%کاهش یافته و همین نتیجه مشابه در رابطه با مصرف ایکوزاپنتانوئیک بالاتر دیده شده است. اما از طرف دیگر، در رابطه با مصرف اسیدهای چرب امگا۶, با مصرف بالاتر نوع اسید لینولئیک  و نه نوع اسید آراشیدونیک, افزایش خطر ابتلا به بیماری تخریب پیشرونده وابسته به سن ماکولا دیده شده است.

بر همین اساس، پژوهشگران تاکید می نمایند که  مصرف یک یا چند وعده ماهی در هفته اثر حفاظتی بهتری نسبت به استفاده کمتر از یک بار در ماه دارد به طوری که می تواند خطر ابتلا به این نوع نابینایی را تا ۴۲%کم می­کند.

نکته عملی: با توجه به اینکه با افزایش سن در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا و کاهش دید هستیم و پیشرفت این بیماری با تغذیه سالم بسیار مرتبط است،  توصیه به مصرف بالای اسید چرب امگا۳ یعنی مصرف ماهی یک یا چند بار در هفته و کاهش مصرف اسید چرب امگا۶ و کلسترولمی تواند در پیشگیری از این بیماری مفید واقع شود..

منبع:  Arch Ophthalmol, 2011


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.