کاهش خطر سرطان سینه با مصرف کارتنوئیدها

یکی از سرطانهای رایج میان زنان، سرطان سینه است. همان طور که می دانیم بهترین راه مقابله با سرطان پیشگیری از ابتلا به آن می باشد.

یکی از سرطانهای رایج میان زنان، سرطان سینه است. همان طور که می دانیم بهترین راه مقابله با سرطان پیشگیری از ابتلا به آن می باشد. نتایج مطالعات نشان داده است که  برای جلوگیری از خطر ابتلا به  سرطان سینه قبل از یائسگی، زنان باید به میزان کافی از منابع کاروتنوئید مصرف نمایند. کاروتنوئید ها رنگدانه های گیاهی هستند که خاصیت قوی آنتی اکسیدانی دارند. این رنگدانه ها در هویج، کلم پیچ و سبزیجات برگ سبز یافت می گردند.

محققان دانشگاه هاروارد در یک مطالعه بر روی بیش از ۱۲ هزار نفر، دریافتند زنانی که روزانه تعداد میزان بیشتری  سبزیجات غنی از کاروتنوئید می خورند، خطر ابتلا به این بیماری در آنها کمتر است. در این مطالعه، محققان ارتباط بین خطر سرطان پستان و میزان مصرف سبزیجات و میوه های غنی از کاروتنوئید در رژیم غذایی را ،مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور به مقایسه رژیم غذایی ۵۷۰۷ زن مبتلا به سرطان سینه غیر پیشرفته و ۶۳۸۹ زن سالم در گروه کنترل پرداختند.

نتایج این مطالعه نشان داد مصرف بیشتر کاروتنوئیدها (ویتامین A، بتاکاروتن، الفاکاروتن و گزانتینین) خطر سرطان پستان را ،در سنین قبل از یائسگی، کاهش می دهد، اما در زنان پس از یائسگی اثری ندارد. مصرف روزانه حداقل ۲ واحد غذایی از سبزیجات غنی از کاروتنوئید، خطر ابتلا به سرطان سینه قبل از یائسگی را تا ۱۷% کاهش می دهد. کاروتنوئیدها با سیگنال های استروژن مداخله می کنند، به همین دلیل اثرات ضد سرطانی آنها به سنین قبل از یائسگی محدود می گردد.

شواهد فبلی نشان داده اند که اغلب فاکتورهای خطر مربوط به سرطان سینه، وابسته به هورمون می باشند. بعنوان مثال، سنی که خانم ها برای اولین بار قاعده می شوند از عواملی است که در ابتلا افراد به سرطان سینه نقش دارد  و  جزء مواردی است که زنان قادر به تغییرشان نیستند.  رژیم غذایی افراد از دیگر فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری میباشد که خوشبختانه قابل اصلاح است.

نتیجه عملی: با توجه به شیوع سرطان سینه در خانمها، پیشگیری از بروز این بیماری دارای اهمیت اساسی است. مطالعات اخیر نشان می دهد که کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان های بسیار قوی در بدن می باشند و قادر به جذب میزان زیادی از کارسینوژن ها (عوامل سرطان زا) در بدن هستند. لذا استفاده از مواد غذایی حاوی این نوع آنتی اکسیدان در پیشگیری از بروز این بیماری مفید می باشد.

منبع: Int J Cancer2009 Jun


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.