کاهش رشد در کودکان زنگ خطر یک بیماری زمینه‌ای است

۳۰ام بهمن ،

کاهش رشد در کودکان با توجه به قد و وزنشان می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد.

دکتر مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: رشد در انسان از دوران جنینی آغاز می‌شود و از تولد تا دو سالگی بیشترین رشد در کودک صورت می‌گیرد به طوری که حدود ۳۵ سانتی‌متر به قد کودک در دو سال اول اضافه می‌شود.

وی گفت: بعد از دو سالگی سرعت رشد کاهش می‌یابد و سالانه حدود ۶ سانتی‌متر به طول قد افزوده می‌شود.

همچنین رشد پسر مربوط به دوران بلوغ است که در این پروسه که حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد افزایش قد در پسران ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر و ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر در دختران انجام می‌شود.

 این فوق تخصص غدد با بیان این که رشد قدی تا سن مشخص صورت می‌گیرد اظهار داشت: در دختران بیشترین رشد در بین سن ۱۵ تا ۱۷ سالگی و در پسران بین سن ۱۶ تا ۱۸ سالگی صورت می‌گیرد چرا که بعد از این سن صفحات رشد بسته می‌شود و دیگر افزایش رشد قدی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: رشد قدی انسان وابسته به هورمونهایی همچون هورمون‌های جنسی، غدد فوق کلیوی و تیروئید و رشد است که مهمترین آن هورمون رشد است که بعد از تولد وجود کافی این هورمون تا زمانی در صفحات رشد بسته نشده باشد اهمیت بیشتری دارد.

مهاجری تهرانی با اشاره به این که بعضی از اشخاص دچار کمبود هورمون رشد می باشند تصریح کرد: وقتی کودک را از نظر قد و وزن با منحنی رشد مقایسه کردیم متوجه کاهش رشد او شدیم باید این موضوع را یک زنگ خطر حساب و سبب آن را جویا شویم چرا که ممکن است کودک دچار یک بیماری زمینه‌ای باشد و همین سبب کاهش رشد او نشده باشند.

وی با تاکید بر این که سوء‌تغذیه یکی از علل کاهش رشد در کودکان است خاطرنشان کرد: بعد از بررسی‌ها سبب کاهش رشد ناشناخته ماند تحقیقات نشان داده که می‌توان با استفاده از هورمون رشد قد پسرانی که به ۱۶۰  و قد دخترانی که ۱۵۰ نرسیده است قد را تا حدی افزایش داد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.