کاهش روان‌آشفتگی پس از جراحی مغزی با کمک یک بازی ویدیویی!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که انجام دادن یک بازی ویدیویی که برای تمرین مغز طراحی شده است، می‌تواند میزان بروز روان‌آشفتگی را پس از جراحی مغزی کاهش دهد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان باور دارند که تمرین دادن مغز با کمک بازی‌های ویدیویی پیش از جراحی‌های مهم مغزی می‌تواند از بروز “روان‌آشفتگی” یا “دلیریوم” (Delirium) پیشگیری کند و به روند بهبود سرعت ببخشد.

پژوهشگران بخش پزشکی ” دانشگاه ایالتی اوهایو”  (Ohio State University) برای بررسی این ایده، ۲۶۸ بیمار بالای ۶۰ سال را که در شرف جراحی مغز بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. آنها تبلتی را به بیماران دادند که یک بازی برای تمرین دادن مغز روی آن نصب شده بود.

از بیماران خواسته شد تا روزی یک ساعت این بازی را انجام دهند. پژوهشگران پس از بررسی نتایج دریافتند که خطر بروز روان‌آشفتگی در بیش از ۶۰ درصد بیماران کاهش یافته است.

پزشکان در حال حاضر نیز تمرین‌های توان‌بخشی را برای بیمارانی که قرار است جراحی انجام دهند، تجویز می‌کنند اما این تمرین‌ها معمولا در قالب ورزش و رژیم غذایی سالم برای کمک به بدن ارائه می‌شوند.

به گفته این گروه پژوهشی، هیچ‌کدام از این تمرین‌ها نمی‌توانند به درمان روان‌آشفتگی که بهبودی آن نیز با سرعت کمی صورت می‌گیرد، کمک کنند.

بروز روان‌آشفتگی می‌تواند تعداد روزهای بستری شدن در بیمارستان را افزایش دهد و حتی خطر مرگ را در بیماران مسن‌تر به همراه داشته باشد.

دکتر “میشل هومیدان” (Michelle Humeidan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: با انجام دادن این بازی‌ها، مغز نیز در کنار بدن برای جراحی آماده‌ می‌شود و ذهن را فعال نگه می‌دارد.

وی افزود: همه بیماران، بازی را آن گونه که ما می‌خواستیم انجام ندادند اما کسانی که کمی از این توصیه پیروی کردند، تاثیراتی را دیدند.

این بازی به طور ویژه برای تمرین ذهن و افزایش سرعت، توجه، انعطاف‌پذیری و توانایی حل کردن مشکل طراحی شده است.

بیمارانی که پیش از جراحی، به طور کلی بین پنج تا ۱۰ ساعت را به بازی کردن گذراندند، روان‌آشفتگی پس از جراحی را ۵۰ درصد کمتر از دیگران تجربه کردند. میزان بروز روان‌آشفتگی در بیمارانی که بیش از ۱۰ ساعت بازی کرده بودند، تا ۶۱ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.