کاهش سن متقاضیان جراحیهای زیبایی به ۱۴ سال

وقتی وارد کلینیک اعمال جراحی زیبایی شدم چندین دختر و پسر جوان و حتی نوجوانی را دیدم که با بینی‌هایی پانسمان شده، صورت‌های متورم و چشمانی که لکه‌های خون در آن دیده می‌شد، به انتظار پزشک نشسته بودند جمعی دیگر درانتظار جراحی برای خلق چهره‌ای مدنظر از خود. شکل بینی بعضی از آن‌ها در ظاهر مشکلی نداشت وقتی از یکی از آنان پرسیدم چرا می‌خواهی بینی‌ات را عمل کنی، گفت: دختر خاله‌ام بینی اش را عمل کرده، خیلی خوب شده، منم می‌خوام عمل کنم. یکی دیگر از دختران حاضر در مطب هم در جواب این پرسشم گفت: ظاهر بینی من در کل خوب است ولی دلم می‌خواهد یه کم نوکش سربالا باشد!
 
به گزارش ایسنا، جراحی‌های زیبایی ازجمله جراحی اعضای صورت به ویژه بینی در سال‌های اخیر رواج بسیار زیادی پیدا کرده است؛ جراحی‌هایی که افراد به ویژه جوانان به امید زیباتر شدن تن به آن می‌دهند و بابت آن هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.
 
بنابراین گزارش، با توجه به گرایش اغلب جوانان و نوجوانان به جراحی‌های زیبایی و پایین آمدن سن این نوع جراحی‌ها به سراغ آسیب شناسان و روانشناسان رفتیم تا شاید ریشه‌های اصلی این گرایش را بیابیم.
 
محمد زاهدی اصل، آسیب شناس در گفت‌وگویی افزایش جراحی‌های زیبایی را نوعی آسیب اجتماعی می‌داند که این آسیب‌ها هم متوجه خود افراد می‌شود و هم خانواده و جامعه آنها را در برمی‌گیرد.
 
امان‌الله قرایی مقدم از دیگر آسیب شناسان مسائل اجتماعی هم همین نظر را دارد و می‌گوید: در حال حاضر مسئله جراحی‌های زیبایی به یک آسیب تبدیل شده؛ زیرا از حد نرمال در جامعه خارج و به یک «مد اجتماعی» تبدیل شده است.
 
به اعتقاد مصطفی اقلیما رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران هم جراحی‌های زیبایی را ناشی از یک مشکل فرهنگی می‌داند که افراد با انجام این اعمال در پی کسب تشخص و هویت هستند.
 
به گزارش ایسنا، در این میان آن‌چه که بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد، علل گرایش زیاد گروه‌های سنی مختلف بویژه جوانان به اعمال جراحی زیبایی است.
 
مصطفی تبریزی متخصص روان‌شناسی و مشاوره معتقد است: بیشترافرادی که عمل زیبایی انجام می‌دهند کسانی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند و در پی دستیابی به تایید نظر افراد دیگر جامعه و جایگاه اجتماعی‌ هستند؛ در حالی‌که این جایگاه حاصل توهم ذهنی آنان است و پیامد و نتیجه عملی و کاربردی برای آنها در جامعه ندارد.
 
ابهری هم معتقد است: توهم خود زشت‌پنداری، اصلی‌ترین دلیل گرایش افراد به جراحی‌های زیبایی است و این توهم باعث می‌شود ۹۰ درصد از زنان و ۱۵ درصد از مردان به غلط تصور کنند با جراحی پلاستیک از چهره‌ خود برگشته و زیباتر خواهند شد. در واقع علت ۸۰ درصد از جراحی‌های پلاستیک تلاش برای زیباتر شدن است و تنها ۲۰ درصد از این جراحی‌ها جنبه درمانی و ضروری دارند و بسیاری از آنها غیر ضروری و تشریفاتی است.
 
این آسیب شناس اجتماعی علت عمده گرایش جوانان به جراحی‌های زیبایی را تبلیغات ماهواره‌ای می‌داند و می‌گوید: این شبکه‌ها با همراهی برخی از مجلات و موسسات داخلی یک مسابقه زیبایی جویی به راه انداخته‌اند و جوانان از سنین ۱۷ و ۱۸ سالگی وارد این رقابت می‌شوند، رقابتی که هیچ نتیجه‌ای برای آنها ندارد.
 
به گزارش ایسنا، معیدفرعضو هیات علمی دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نیزریشه اصلی روی آوردن به عمل‌های جراحی زیبایی را بی‌هدفی و سرگردانی جوانان یک جامعه می‌داند و می‌گوید: امروزه عمل‌های زیبایی در میان جوانان و ساکنان شهرهای بزرگ اهمیت پیدا کرده و کم‌کم به شهرها و مناطق کوچک تعمیم یافته و یک روند جدید روبه شکل‌گیری است. همچنین گمشدگی فرد در انبوه جمعیت با توجه به گسترش جهان، تنوع اقوام، گروه‌ها و فرهنگ‌ها در یک منطقه محدود سبب شده است تا گرایش افراد به سبک زندگی و ظاهر جلب شود و نسبت به یکدیگر تشخص یابند.
 
به اعتقاد او روی آوردن به عمل‌های جراحی زیبایی یک اتفاق جهانی است که ایران هم بی‌تاثیر از این اتفاق نبوده است.
 
اما اقلیما نظر متفاوتی دارد. به عقیده او کشور ما یک کشور جهان سومی است و در این دسته کشورها به افراد، خانواده‌ها و جامعه آن اعتماد به نفس لازم داده نشده است و در پی کمبودهایی که افراد در خودشان احساس می‌کنند فکر می‌کنند با دستکاری ظاهرشان زیباتر می‌شوند و می‌توانند بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
 
به گزارش ایسنا، کاهش سن گرایش به اعمال جراحی زیبایی، موضوعی است که سال‌‌های اخیر تشدید شده است.
 
به گفته تبریزی هرچند سن مناسب برای عمل جراحی زیبایی بینی در بین پسران ۱۸ و برای دختران ۱۷ سال است، با این وجود امروزه شاهد کاهش سن متقاضیان به ۱۴ و ۱۵ سال هستیم و این موضوع نشان دهنده آن است که فرد به انجام عملی تصمیم می‌گیرد که هنوز آگاهی و شناخت کافی از آن و پیامدهایش را ندارد.
 
معیدفرهم به رواج جراحی‌های زیبایی در میان جوانان اشاره می‌کند و می‌گوید: انجام این جراحی‌ها بین پسران و دختران تفاوتی ندارد و سهم هر دو در انجام این عمل‌ها به یک اندازه است.
 
…… و اما ابهری در پایان بهترین راه مقابله با گرایش جوانان به انجام اعمال جراحی زیبایی را آموزش مهارت‌های صحیح زندگی به جوانان می‌داند و تاکید می‌کند: همه این مهارت‌ها باید در آموزش و پرورش به نوجوانان آموزش داده شود.

منبع : ایسنا

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.