کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، محمدرضا انصاری با بیان این مطلب در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در عرصه ساخت و ساز چه میزان است، افزود: ‌ساخت‌وسازهایی که شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور انجام می‌‌دهند تماماً با سرمایه و پول دولت همان کشورها بوده است، بنابراین می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی فعال در عرصه ساخت‌وساز در خارج از کشور صفر است.

مدیرعامل کیسون در پاسخ به این سؤال که میزان ساخت‌وساز واحدهای مسکونی صورت گرفته در کشور ونزوئلا چه میزان است، گفت: شرکت کیسون در حال حاضر به دلیل ارائه قیمت پایین‌تر از شرکت‌های دیگر مثل شرکت‌های ترکیه‌ای توانست پروژه ونزوئلا را برنده شود.

وی افزود:‌البته باید بحث تجربه و تحویل به موقع را نیز به پایین بودن قیمت اضافه کرد و به همین منظور توانستیم ۱۰ هزار واحد مسکونی را احداث و تحویل دهیم.

وی ادامه داد: این شرکت به تازگی موفق شده برنده ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی در ونزوئلا شود.

انصاری به حذف جایزه صادراتی اشاره کرد و گفت: حذف جایزه صادراتی نقش بسزایی در کاهش صدور خدمات فنی و مهندسی و برنده نشدن در مناقصات خواهد داشت،چرا که دیر پرداخت شدن جوایز صادراتی بهتر از پرداخت نشدن آن است.

انصاری با بیان اینکه از سال ۷۲ صدور خدمات فنی و مهندسی با ۷۴ میلیون دلار آغاز و در سال ۸۱ به ۲۵۰ میلیون دلار و حال در شش ماه اول به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است، گفت: تنها مؤلفه موفقیت در مناقصات جوایز صادراتی نیست چرا که در سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی به خصوص شرکت‌های فعال در عرصه ساخت‌وساز تجربیات بسیار خوبی در عرصه ساخت مسکن کسب کرده‌‌اند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی فعال در عرصه ساخت و ساز رشد خوبی در ساخت مسکن در خارج از کشور داشته‌اند پس نمی‌توان گفت که شرکت‌های ساخت و ساز مسکن تنها بر روی یک چیز و آن هم دادن قیمت پایین پافشاری کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت‌های ترکیه‌ای در گرفتن پروژه‌های ساخت‌وساز ایران پیش افتاده‌اند، گفت: فرانسوی‌ها در حدود ۳۰ سال پیش ساخت مسکن به روش تونلی را ارائه و شرکت‌های ترکیه‌ای آن را گسترش و در ارائه آن تجربه کسب کردند و همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های ترکیه‌ای رقیب ایران در عرصه ساخت مسکن باشند.

وی ادامه داد: اما ایرانی‌ها نشان دادند با داشتن تجربه لازم از ترکیه‌ایی‌ها پیش هستند چرا که توانستند با دادن قیمت پایین‌تر رقیب خود را کنار بزنند.

به گفته وی، همین موضوع باعث شد تا ایرانی‌ها در ساخت‌ مسکن ونزوئلا موفق شوند آن را به موقع تحویل دهند.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.