کاهش فروش محصولات اپل در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲

اپل سه شنبه گذشته اعلام کرد که درآمد و درآمد خالص این شرکت طی سه ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است. با وجود اینکه کسب چنین نتایج مالی برای شرکت‌های دیگر یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید، رشد درآمد ۲۰ درصدی پایین‌تر از حد انتظار اپل بوده و با استانداردهای مالی این شرکت همخوانی ندارد.
نتایج مالی اپل معمولا ورای پیش بینی کارشناسان از آب در می‌آید، اما این دومین باری است که نتایج مالی باارزش‌ترین شرکت فناوری دنیا طی ۱۰ سال اخیر پایین‌تر از سطح پیش‌بینی‌ها بوده است.
اپل از ماه آوریل تا ژوئن گذشته با فروش ۱۷ میلیون دستگاه از مرز پیش‌بینی‌های فروش این تبلت گذشت، اما آیفون با فروش ۲۶ میلیون دستگاه به زحمت با پیش‌بینی کارشناسان برابری می‌کند.
این درحالی است که متوسط قیمت فروش محصولات الکترونیکی اپل افت داشته است. متوسط قیمت فروش آیفون به سطح نازل قیمت این گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۰ رسیده است و آی‌پد هم با قیمت پایین‌تر خود به فروش می‌رسد.
یکی از دلایل عمده کاهش متوسط قیمت محصولات اپل این است که کاربران عمدتا به خرید مدل‌های ارزان‌تر دستگاه‌هایی چون آیفون و آی‌پد روی آورده‌اند. برای مثال با وجود عرضه آی‌پد ۳ در ماه مارس گذشته، اپل مدل‌های قدیمی تبلت خود را همچنان در بازار نگه داشته است و عده‌ای از محصولات به جای خرید پیشرفته‌ترین و گران‌ترین مدل آی‌پد، مدل‌های ارزان‌تر و قدیمی‌تر این دستگاه را خریداری می‌کنند.
فروش محصولات اپل در چین هم که یکی از منابع درآمد مهم این شرکت به حساب می‌آید در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سه ماهه نخست کاهش داشته است. تیم کوک، مدیر عامل اپل دلیل افت میزان فروش محصولات این شرکت در بازار چین را عرضه آیفون ۴S در پایان ماه مارس گذشته می‌داند که این امر به مازاد محصولات اپل در این کشور انجامید.
به گفته کوک، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کاهش فروش محصولات اپل، انتظار مصرف کنندگان برای عرضه آی‌فون ۵ است. مدیر عامل اپل بر این باور است که بسیاری از کاربران از خرید آی‌فون ۴S دست کشیده اند و صبر می‌کنند تا آی‌فون ۵ رونمایی و عرضه شود؛ از این رو کاهش فروش جهانی این گوشی هوشمند ناگزیر بوده است.

نسترن صائبی / AP

 ۴۰۳۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.