کاهش قدرت رقابت پذیری خودروسازان داخلی در برابر خودروهای وارداتی

۱۳م آذر ،

کاهش قدرت رقابت پذیری خودروسازان داخلی در برابر خودروهای وارداتی

عصر خودرو : عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ممنوعیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل را خواستار شد.

به نقل از ایسنا فرهاد به‌نیا اظهار کرد: با توجه به مشکلات ارزی کشور ذخایر موجود باید به تامین کالاهای اساسی و نه واردات کالاهای غیر ضرور اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه با افزایش حدودا ۲۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه در چند ماه اخیر قدرت رقابت‌پذیری خودروسازان داخلی در برابر خودروهای وارداتی به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بنابراین اگرچه نرخ ارز افزایش یافت و متناسب با آن هزینه‌های واردات نیز رشد داشت با این حال به سبب افزایش حدودا سه برابری قیمت مواد اولیه داخلی، قدرت رقابت‌پذیری خودروسازان و قطعه‌سازان به شدت کاهش یافته است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: بنابراین در این شرایط بهترین راه برای حمایت از تولید داخلی، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است ضمن‌ آنکه علاوه بر خودرو تنها کالاهایی باید اجازه ورود به کشور را پیدا کنند که تولید داخلی برای آن‌ها وجود نداشته و به عنوان کالاهای ضروری شناخته می‌شوند.
وی افزود: این کار از ملزومات اقتصاد مقاومتی است زیرا در شرایطی که منابع ارزی محدود کشور صرف واردات خودرو و دیگر کالاهای لوکس می‌شود، تولیدکنندگان و واردکنندگان به ارز لازم برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی چون دارو دسترسی نخواهند داشت.
او با بیان اینکه انجمن قطعه‌سازان ایران پیش از این با انتشار یافتن بیانیه‌ای نظرات خود را دربارهٔ واردات خودرو اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: در شرایط اقتصاد مقاومتی منابع ارزی کشور باید در خدمت تامین مواد اولیه و کالاهای ضروری و اساسی باشد. امیدواریم مسوولان اقتصادی با انجام کار کارشناسی و با ممنوعیت واردات خودرو و دیگر کالاهای لوکس و غیر ضروری، منابع را به سمت حمایت از تولیدکنندگان داخلی هدایت کنند.
به‌نیا تصریح کرد: در صورت ممنوعیت واردات خودرو و تخصیص منابع و ارز مورد نیاز، با بهبود وضعیت واحدهای قطعه‌سازی وخودروسازی شاهد رشد تولید خودرو خواهیم بود.

دوشنبه ۱۳ آذر   ۹:۴۶

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.