کاهش قیمت سکه بازار آتی را رونق داد

ایران/با این اتفاق که به مدد سیاست‌های اقتصادی دولت در دو بازار طلا و ارز اتخاذ شد حبابی که طی هفته گذشته در بازار سکه و ارز به اوج خود رسیده بود ترکید و سرمایه‌دارانی که به جای حضور در بازار شفاف و ساختار یافته در پی کسب سودهای کاذب بودند و چشم به بازار غیر شفاف دوخته بودند نه تنها دست خالی از این بازار خارج شدند بلکه هر روز بر تعداد صفرهای ضررهای میلیونی آنها افزوده می‌شود.
این اتفاقی است که در کنار بازار ارز برای دلالان بازار سکه هم روی داد موضوعی که با افت قیمت در بازار نقدی قابل اثبات است، البته در این میان با نگاهی به روند نزولی قیمت‌ها در معاملات قراردادهای آتی بورس کالا هم می‌توان به نتیجه یکسانی رسید به طوری که در این بازار ساختار یافته هم قیمت‌ها شکسته شد و روند معکوسی را بر خلاف هفته‌های قبل در پیش گرفته است.
بر این اساس قیمت سکه در قراردهای آتی در نخستین روز معاملاتی هفته افتی در حدود ۶۰ هزار تومان را تجربه کرد و اینطور که پیش‌بینی می‌شود روند نزولی قیمت در هفته‌های بعدی هم ادامه‌دار باشد، چراکه مطابق فاکتورهای اصلی که بر این بازار تأثیرگذارند دلیل قانع کننده‌ای بر رشد قیمت وجود ندارد و در عین حال قیمت ارز که اصلی‌ترین عامل نوسان در قراردادهای آتی است روند رو به پائینی را در پیش گرفته است از این‌رو پیش‌بینی ادامه روند نزولی قیمت‌ها در قراردادهای آتی موضوعی دور از ذهن نیست.
سقوط قیمت‌ها در قراردادهای آتی
در کنار این موضوع اتفاقی که طی روزهای قبل در بخش قراردادهای آتی بورس کالا روی داده است روند نزولی قیمت‌ها در این بازار آتی است موضوعی که مهر تأییدی بر شکسته شدن قیمت‌ها در بازار نقدی می‌زند چراکه قیمت‌ها در بازار آتی ارتباط مستقیمی با بازار نقدی دارد و افت قیمت در معاملات آتی نشان از سقوط قیمت‌ها در بازار نقدی دارد چراکه یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت قراردادهای آتی قیمت بازار نقد است.
با این اتفاق می‌توان گفت کاهش قیمت دلار و سکه نقدی در کنار روند نزولی اونس جهانی قیمت‌ها مهم‌ترین عوامل مؤثر در کاهش قیمت‌ها در قراردادهای آتی است.
در این میان ذکر یک نکته با اهمیت است و آن این‌که به همان میزان که حضور سرمایه گذاران در بازار نقدی برای سفته بازی به التهاب در بازار منجر می‌شود ورود سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به قراردادهای معاملات آتی می‌تواند به ایجاد یک بازار ساختار یافته بینجامد چراکه این بازار معاملاتی جایی است که شفافیت، حرف اول را می‌زند و نوسان قیمت‌ها بر اساس دلایل منطقی انجام می‌شود و جو روانی و سفته‌بازی نمی‌تواند بازار را ملتهب کند ضمن این‌که سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای در این بازار جایی ندارند.
با توجه به این موضوع می‌توان گفت بازار ساختار یافته‌ای همچون معاملات قراردادهای آتی می‌تواند به جایگزین مناسبی برای معاملات کاذب در بازار نقدی تبدیل شود ضمن این‌که از ایجاد تقاضاهای کاذب برای سکه هم جلوگیری به عمل آورد چراکه معامله گران این بازار بر اساس قوانین ساختار یافته به انجام مبادلات می‌پردازند.
در تأیید این نکته می‌توان به آمار معاملات قراردادهای آتی اشاره کرد موضوعی که احمد عزیزی مدیر قراردادهای مشتق کالایی در گفت‌و‌گو با به آن اشاره و اظهار کرد: حجم معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد کرده است.
رشد ۳۰۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به سال قبل
وی با اشاره به رشد ارزش معاملات در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خاطرنشان کرد: ارزش معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۳۰۲ درصد رشد کرده است.
در حالی ارزش و حجم معاملات در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بالایی را تجربه کرده است که بررسی آمار معاملات نشان می‌دهد ارزش و حجم معاملات از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته به‌اندازه کل معاملات سال قبل بوده است و این موضوع نشان‌دهنده حضور سرمایه‌گذاران در بازار ساختار یافته‌ای همچون معاملات آتی است.
در عین حال این نکته را هم می‌توان مورد تأکید قرار داد که افزایش ارزش و حجم معاملات در قراردادهای آتی نشان از ورود سرمایه‌ها از بازار نقدی به بازار آتی می‌دهد ضمن این‌که با این اتفاق می‌توان گفت بازارهای کاذب از رونق افتاده است.
در همین راستا عزیزی با اشاره به این‌که در فرایند معاملات قراردادهای آتی انتظارات خریداران و فروشندگان پاسخ داده می‌شود خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که قیمت‌ها به صورت شفاف در تابلو‌های عرضه و تقاضا نقش می‌بندد سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند برای انجام معاملات تصمیم‌گیری کنند.
بازار آتی تحت تأثیر بازار نقد
وی با اشاره به این‌که بازار آتی از بازار نقد تأثیر می‌پذیرد اظهار داشت: با توجه به این‌که حجم معاملات در بازار نقدی بسیار بالاتر از معاملات در قراردادهای آتی است نمی‌توان گفت بازار آتی بر بازار نقدی تأثیر می‌گذارد.
مدیر قراردادهای مشتق کالایی با اشاره به کاهش ارزش معاملات در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل از آن خاطرنشان کرد: بر این اساس ارزش معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته با افت ۶۰ درصدی از ۱۸ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال در هفته ماقبل از آن به ۷ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال در هفته گذشته رسید.
وی با اشاره به افت حجم معاملات در مدت زمان مذکور تصریح کرد: با توجه به آمار موجود حجم معاملات با افت ۶۵ درصدی از ۱۷۲ هزار و ۱۹۷ قرار داد در هفته ماقبل به ۵۸ هزار و ۸۷۹ قرارداد در هفته قبل کاهش یافت.
بررسی مهم‌ترین دلایل تأثیرگذار بر کاهش حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته نشان می‌دهد توقف معاملات در یک روز همچنین نوسان بالای قیمت‌ها عمده‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افت حجم و ارزش معاملات بود.
بر این اساس می‌توان اینطور پیش‌بینی کرد بی اعتمادی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به قیمت‌های کاذبی که در بازار آتی ایجاد شده بود موجب شد قیمت‌ها روند نزولی را در این بخش در پیش بگیرد.
فاکتورهای تأثیرگذار بر بازار آتی
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهم‌ترین دلایل تأثیرگذار بر تغییر قیمت‌ها در قراردادهای آتی گفت: اونس جهانی از مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار بوده، البته نوسانات نرخ ارز هم بی تأثیر نیست.
این گزارش همچنین از روند نزولی قیمت‌ها در قراردادهای آتی سکه نشان می‌دهد قیمت سکه در قراردادهای آتی نخستین روز هفته بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان کاهش یافت
بر این اساس قیمت سکه در قراردادهای آتی همزمان با کاهش قیمت دلار و سکه در بازار غیر رسمی و همچنین کاهش قیمت جهانی طلا افت حدود سه درصدی داشت.
برهمین اساس سکه تحویل مهرماه در روز شنبه نسبت به پنجشنبه با ۷۹/۳ درصد کاهش به یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان رسید در عین حال سکه تحویل آبان‌ماه نیز با ۲۴/۴ درصد کاهش به یک میلیون و ۲۵۳ هزارتومان و سکه تحویل آذر نیز با ۹۵/۳ درصد کاهش با قیمـــــت یک میلیون و ۲۹۰ هزارتومان و سکه تحویل دی ماه نیز با ۳۳/۴ درصد افت قیمت به یک میلیون و ۳۱۸ هزارتومان خرید و فروش شد.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.