کاهش نرخ ارز می تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی می تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند، اما به شرطی که این تغییر ارز با مداخلات دولتی تغییر نکند.

میرحسین فاتحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی می تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند، اما به شرطی که این تغییر نرخ ارز با مداخلات دولتی تغییر نکند.
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: این مداخله دولت سبب بازخورد منفی می گردد و بازار توقع دارد دولت در هر موردی وارد عمل شود، قبل از اینها این عملکرد برای دولت هزینه دارد که سبب نابسامانی در حال و آینده می گردد، اگر مکانیسم بازار بدون دخالت دولت قیمت ارز را کاهش دهد و به طور مستقیم سبب کاهش بهای تمام شده و به طور غیر مستقیم اثر روانی بر بازار خواهد داشت.
 
فاتحی در ادامه بیان کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که کاهش نرخ تورم سبب کاهش قیمت ها نمی شود، بلکه سبب کاهش رشد قیمتها می گردد بلکه فقط سرعت رشد را کاهش می دهد، به طور مثال اگر قرار است افزایش قیمت ۳۰ درصد طی ۶ ماه صورت بگیرد، این میزان افزایش قیمت در طی ۹ ماه صورت می گیرد، پس کاهش تورم به معنی افزایش قیمت در مدت زمان کمتری است.
 
این اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به اقتصاد دولتی حاکم بر کشور، ادامه داد: ۸۵ درصد درآمد ارزی از فروش نفت و گاز است که به طور مطلق و انحصاری در اختیار دولت است، بنابراین با این شرایط بسیار بعید است که مکانیسم بازار بدون دخالت دولت تعیین کننده نرخ ارز باشد.
 
وی در ادامه گفت: در کشور ما عمده عرضه به عهده دولت است، اما در کشورهای دیگر عرضه و تقاضا کنندگان به اندازه دولت سهم دارند و دولتها از طریق بازارهای غیر مستقیم سعی در کنترل بازار ارز دارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.