کاهش نرخ بیکاری با توسعه صنعت پتروشیمی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

عضو انجمن مهندسان پلیمر و شیمی، با اشاره به اینکه ساخت پتروشیمی‌ها در سواحل خلیج فارس گفت: ساخت پتروشیمی‌ها در عسلویه نسبت به سایر استان‌های کشور دارای توجیه بالاتر و کاهش هزینه‌های تولید و صادرات و نیز افزایش اشتغال زایی را به دنبال دارد.

محمدحسن پیوندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، پتروشیمی با اعلام اینکه ساخت پتروشیمی‌ها در سواحل خلیج فارس همچون عسلویه، ماهشهر و حتی چابهار علاوه بر نزدیکی به منابع تامین خوراک منجر به تامین کامل آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی خواهد شد، اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به ضرورت افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی، ساخت پتروشیمی‌ها در عسلویه نسبت به سایر استان‌های کشور دارای توجیه بالاتر و کاهش هزینه‌های تولید و صادرات خواهد شد.

این عضو انجمن مهندسان پلیمر و شیمی ایران با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در پتروشیمی، بیان کرد: صنعت پتروشیمی یک صنعت یکپارچه و به هم پیوسته بوده ودر کشورهای نفت و گازخیزی همچون ایران که متولی تامین خوراک دولت بوده نحوه خصوصی سازی به یک تفکر و تدبیر جداگانه ای نیاز دارد .

پیوندی در ادامه با بیان اینکه اگر در کشور به دنبال اشتغال هستیم باید به سراغ پتروشیمی برویم اما در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به جای حمایت قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یافت، افزود: در نتیجه صنعت پتروشیمی توسعه پیدا نکرد زیرا حق صنعت پتروشیمی این است که قیمت خوراکش بیشتر و گران‌تر از خوراک منطقه نباشد.

وی دربارهٔ مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی ایران، گفت: نحوه خصوصی‌سازی، هدفمندکردن یارانه‌ها و تعیین قیمت خوراک مایع و گاز از مهمترین مشکلات پیش روی صنایع پتروشیمی و پلیمری کشور است.

این عضو انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد موافق ساخت خطوط لوله اتیلن غرب و مرکزی نیستم، تصریح کرد: با توجه به اینکه خوراک‌های گازی ایران در حاشیه سواحل خلیج فارس قرار گرفته است از این رو ساخت پتروشیمی در حاشیه سواحل دریا دارای توجیه اقتصادی و فنی بالاتری است.

وی با اعلام اینکه وقتی از هدفمندی حرف می‌زنیم واقعا باید هدفمند کار می‌کردیم اما هدفمند کردن یارانه‌ها را روی چه ماده اولیه‌ای انجام دادیم؟ گفت: برای اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی منطقی بود اما ولی باید در نظر داشت این هیدروکربور، برای خودرو، فقط یک سوخت بوده، همین‌طور برای یک نیروگاه و یا برای صنعت انرژی محسوب می‌شود اما در پتروشیمی، این خوراک بوده که باید تبدیل به محصول نهایی شود.

این عضو انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵ درصد از کل هیدروکربور کشور وارد صنعت پتروشیمی نمی‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی بخش عمده از از منابع هیدروکربوری ایران یا به شکل نفت و گاز خام صادر و یا در سایر بخش‌ها به عنوان سوخت می‌سوزد اما در پتروشیمی این خوراک صرف تولید ارزش افزوده، ایجاد درآمد و اشتغال می‌شود.

مدیر سابق برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ارزش واقعی پارس جنوبی به توسعه پتروشیمی است وگرنه این که ذخایر خام را با کشتی به خارج بفرستید یا به عنوان سوخت استفاده شود که هنر نیست، توضیح داد: در شرایط فعلی هیچ تخفیفی به خوراک نمی دهیم وقتی با ترازوی فوب می‌سنجیم چون نقش بسیاری در تعیین آن نداریم.

پیوندی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه با ترازوی فوب، سهم بیشتری در قیمت فوب دارند تا ایران، افزود: پس وقتی با ترازوی فوب می‌سنجیم این اسمش تخفیف نیست اگر می‌توانیم تخفیف بدهیم، بدهیم تا بتوانیم جذب سرمایه گذار کنیم تا ۳۰ درصد همان تخفیفی که کشورهای منطقه به صنعتشان می‌دهند ما هم منوط به سرمایه‌گذاری در پایین دستی تخفیف دهیم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.