کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری بورس با صندوق های بازارگردانی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیر کل کانون کارگزاران گفت : در بازار سرمایه ثبات حاکم است و به جز اینکه در چند روز اخیر که خبر تحریم های جدید منجر به افت شاخص شد بازار ثبات دارد و منتظر خبرهای بعدی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، روح الله میرصانعی گفت: پیش بینی از اخبار و انتظارات و در حوزه روابط بین الملل و مذاکرات هسته ای انتظارت مثبت است.

در حوزه اقتصاد داخلی نیز با ارسال لایحه حمایت از تولید و رفع رکود دولت به مجلس، خبرهای خوبی در راه  داریم. 

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود با تصویب لایحه ارسالی دولت و طرح پیشنهادی مجلس آثار مثبتی در اقتصاد کلان و متعاقباً در بورس صورت بپذیرد، افزود: بازار طی ۸ ماه گذشته تعدیل و اصلاحات عمیقی داشته است بنابراین ثبات در کنار خبرهای مثبت داخلی و خارجی به بازگشت روند مثبت بازار کمک می کند. 

این کارشناس بازار سرمایه درباره رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی در دوران اصلاح بازار گفت: سهامداران حقیقی خوشبختانه از سال گذشته فعالیتشان در بازار ارتقا پیدا کرده است اما سهامداران حقوقی در چندماه اخیر و در حال حاضر، تحت تاثیر جریان کلی بازار قرار دارند.

میرصانعی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از سهامداران حقوقی رفتاری مشابه سهامداران حقیقی خرد را در پیش گرفته اند، گفت: انتظار می رود این دست از سهامداران یا شرکت های حقوقی، برای بلندمدت تصمیم گیری کنند نه اینکه مشابه سهامداران حقیقی در مثبت بازار وارد و در منفی بازار خارج شوند. 

وی با بیان اینکه انتظار از سهامداران حقوقی با سهامداران حقیقی خرد متفاوت است، خاطر نشان کرد: سهامداران حقوقی سال های حضورشان در بازار بیشتر است و تجربه بیشتری نسبت به سهامداران حقیقی دارند و اصولاً افق سرمایه گذاری و استراتژی شان برای بودن در بازار سرمایه بلند مدت تعیین شده است.

میرصانعی با بیان اینکه نوع نگاه حقیقی ها و حقوقی ها باید متفاوت باشد ، گفت : یک سرمایه گذاری حقیقی در بازارهای مختلف امکان سرمایه گذاری دارد اما یک شرکت حقوقی به منظور سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه پذیر و حضور در شرکت های تولیدی تشکیل می شود پس باید نوع نگاهش به سرمایه گذاری در بورس متفاوت باشد اما متأسفانه نگاه این دو دسته از سرمایه گذاران شبیه یکدیگر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار بورس هم دوران رکود هم رونق دارد ، اظهار داشت: با حضور سهامداران بلندمدت و حقوقی است که بازار می تواند دوره منفی خود را طی کند و به سمت مثبت شدن حرکت کند.

وی ادامه داد: تصمیم هایی که سرمایه گذاران حقوقی می گیرند نباید معطوف به دوره کوتاه مدت باشد بلکه باید نگاه بلند مدت داشته باشند و از شرایط فعلی و تعدیل هایی که در قیمت ها صورت گرفته به خوبی استفاده کنند و وارد بازار شوند. 

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه به مجموعه ای از مشوق هایی که برای ورود بیشتر سهامداران حقوقی تدوین شده است ، اشاره و تصریح کرد: خیلی از شرکت های حقوقی با راه اندازی صندوق های بازارگردانی می توانند از مزایای بازار استفاده کنند و فعالیت سودآوری داشته باشند.

میرصانعی گفت: کارمزد برای این صندوق ها به شدت کاهش یافته و همچنین لایحه دولت به مجلس برای خروج از رکود، معافیت مالیاتی برای بازارگردان ها در نظر گرفته است در نتیجه هزینه مبادلات صندوق های بازارگردان به شدت کاهش پیدا می کند که به نفع شرکتهای هلدینگ است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد : راه اندازی صندوق های بازار گردان هم به موسسان آن و هم بازار کمک می کند و علاوه بر تأمین نقدشوندگی بازار، فرصتی است که شرکت های سرمایه گذاری و حقوقی ها بتوانند با راه اندازی این صندوق ها فعالیت سودآوری خود را از طریق بازارگردانی افزایش دهند.

وی با اشاره به جایگاه صندوق های بازارگردانی در بازارهای مالی دنیا گفت: این صندوق ها در دنیا برای رضای خدا فعالیت نمی کنند اگر منفعتی نداشته باشد، فعالیت نمی کنند. فعالیت بازارگردانی قطعاً سودآوری است.
میرصانعی تأکید کرد: فعالیت صندوق های بازارگردان در این حال که سودآور است و مشوق های مناسبی برای آغاز فعالیت آنها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مشوق هایی که به صندوق های بازارگردان داده شده متأثر از شرایط کلی بازار است، پس بهتر است شرکت های حقوقی، سرمایه گذاری، هلدینگها و حتی خود ناشران با بهره گیری از شرایط فعلی به راه اندازی این صندوق های روی آورند.

وی افزود: یکی از ضربه های جدی که بازار در سال گذشته دید، حضور افراد ناآگاه در بورس بود ، بنابراین توصیه اکید می شود افرادی که آشنایی با بازار سرمایه و معامله در آن ندارند حتماً به صورت غیر مستقیم با خرید واحد صندوق های سرمایه گذاری و سبدهای سرمایه گذاری اختصاصی در بازار سرمایه گذاری کنند.
 
میرصانعی تصریح کرد: سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار علاوه بر اینکه ریسک سرمایه گذار را کاهش می دهد، به نفع کلیت بازار و روند بلند مدت بازار است.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.