کاهش وزن در افراد سالخورده مفید یا مضر؟

یکی از مشکلات دنیای متمدن کنونی شیوع افزایش وزن می باشد؛ رواج چاقی درست همانند افراد جوان در میان سالمندان نیز شیوع پیدا کرده است.

یکی از مشکلات دنیای متمدن کنونی شیوع افزایش وزن می باشد؛ رواج چاقی درست همانند افراد جوان در میان سالمندان نیز شیوع پیدا کرده است. سلامتی سالمندانی که چاق هستند بیشتر در معرض خطراتی همچون فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت است. بنظر می آید، رژیم های غذایی کاهش وزن به افزایش طول عمر در سالمندان با اضافه وزن کمک می کند.

از طرف دیگر برخی تحقیقات در گذشته نشان دادند، کاهش وزن در سالخوردگان با افزایش میزان مرگ و میر در این گروه مرتبط است و همیشه این نگرانی وجود داشته که شاید کاهش وزن در سالخوردگان مضر باشد. هم چنین در میان سالخوردگان حس مشترکی وجود دارد که تصور می کنند کاهش وزن در این سنین مضر است. بنابراین این سوال وجود دارد که آیا کاهش وزن در افراد مسنی که اضافه وزن دارند، کار عاقلانه ای است یا خیر؟

براساس مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته است، کاهش وزن کم در افراد سالخورده مضر نمی باشد. در این مطالعه که در American Journal of Clinical Nutritionبه چاپ رسیده است،پژوهشگران اطلاعات خود را براساس مطالعه ای که در زمینه ارتباط چاقی با فشار خون صورت گرفته بود، جمع آوری نمودند. شرکت کنندگان در این مطالعه حدود ۶۰۰ نفر بودند که در دو گروه با کاهش وزن و بدون کاهش وزن قرار گرفتند؛۱۲ سال بعد این افراد مورد بررسی قرار گرفتند و میزان مرگ ومیر در آنها تعیین گردید.

بعد از ۱۲ سال، در هر دو گروه حدود ۵۰ نفر مرده بودند. بعد از اینکه محققین فاکتورهایی مانند سن، نژاد و سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که کاهش وزن هیچ ارتباطی با کاهش یا افزایش در میزان مرگ ومیر افراد در طول این مطالعه نداشته است.

نکته عملی: آنچه با اطمینان می توان گفت، این است که در افراد با اضافه وزن یا چاق، کاهش وزن صرفنظر از سن، اثرات مفیدی خواهد داشت. باید توجه داشت حتی اگر کاهش وزن در افراد سالخورده، به افزایش طول عمر منجر نشود، می تواند منافع سلامتی بسیاری برای این گروه در بر داشته باشد، از آن جمله می توان به کاهش خطرات بیماری ها، تحرک آسانتر و کاهش درد استئوآرتریت اشاره کرد. بنابراین داشتن برنامه غذایی برای کاهش وزن و تحرک کافی به افراد مسن با اضافه وزن توصیه می گردد.

منبع: ۲۰۱۱:American Journal of Clinical Nutrition

 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.