کاهش ۳۰۰ هزار سال از عمر بیماران دیابتی ایران

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به کاهش ۳۰۰ هزار سال عمر بیماران دیابتی ایرانی در سال گفت: متاسفانه بیماری دیابت در ایران در سنین حدود ۳۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌دهد ولی در آمریکا و اروپا اشخاص ۶۰ تا ۷۰ سال مبتلا می‌شوند.
printنسخه قابل چاپ

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا مهاجری‌تهرانی در همایش دیابت و راه‌های پیشگیری از عوارض آن که در بیمارستان ۵۰۳ ارتش (مهاجر) برگزار شد اظهار داشت: فعالیت‌های بیمارستان ۵۰۳ ارتش با توجه عملکرد خوب آن در زمینه جلوگیری از قطع عضو پای بیماران دیابتی بسیار خوب بوده است و حتی از عملکرد بیمارستان شریعتی نیز بهتر است.

وی با اشاره به عوارض متعدد بیماری دیابت از جمله عوارض قلبی، عروقی، چشمی، کلیوی و در نهایت قطع عضو عنوان کرد: دیابت شایعه‌ترین بیماری متابولیک دنیاست و در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می باشند و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۵۰۰ میلیون نفر برسد که بیش‌تر نیز کشورهای جهان سوم را درگیر خود می‌کند.

این فوق تخصص غدد متابولیسم ادامه داد: متأسفانه بیش‌ترین مبتلایان به بیماری دیابت در ایران در سنین اوج و فعالیت می باشند ولی در کشورهای توسعه یافته اشخاصی که بالای ۷۰ سال سن دارند به این بیماری مبتلا می‌شوند و هیچ ارگانی از بدن نیز در مورد بیماری دیابت در امان نخواهد بود.

مهاجری‌تهرانی با اشاره به این‌که عمده سبب ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ کم‌تحرکی و افزایش وزن است عنوان کرد: ۸۰ درصد بیماران دیابتی در زمان مراجعه به پزشک چاق می باشند و بر این مبنا متأسفانه چاقی شکمی در خانم‌های ایرانی بیش‌تر از مردان شایع است.

* دیابت سومین کشور پرجمعیت دنیا

این دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به جمعیت ۳۰۰ میلیونی بیماران دیابتی در جهان افزود:‌ بعد از کشورهای چین و هند دیابتی‌ها به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به حساب می‌آید و تا ۲۰ سال آینده نیز تعداد دیابتی‌های ایران ۲ برابر خواهد شد.

مهاجری‌تهرانی ادامه داد: ۱۰ درصد مردان و ۱۱ درصد زنان ایرانی در سنین بالای ۳۰ سال به دیابت مبتلا می‌شوند که قند خون آنان نیز بالاست و به طور میانگین از هر ۱۰۰ نفر ۲۰ نفر قند خون بالا دارند.

وی تصریح کرد:‌ در آمریکا اشخاص بالای ۶۰ تا ۷۰ سال دچار دیابت می‌شوند ولی در ایران اشخاص بالای ۴۰ سال که در سن فعالیت و اوج کار می باشند و باید درآمدزایی کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند. در مجموع در خاورمیانه ۱۴ میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت می باشند و در کشور ما نیز ۱۰ درصد جمعیتمان به دیابت مبتلا می باشند که رقمی بالغ بر ۴/۵ تا ۵ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

این فوق تخصص غدد متابولیسم عنوان کرد: اشخاص باید بعد از سنین ۴۵ سال حتما قند خون خود را چک کنند. بر این اساس شهرهایی مانند بوشهر، یزد و تهران بالاترین شیوع دیابت را در کشور دارند و شایع‌ترین مشکلات و ابتلا بیماران چشمی و نابینایی، دیالیزی و قطع پا به سبب دیابت است.

مهاجری‌تهرانی تصریح کرد: ۴ تا ۵ برابر مشکلات قلبی و عروقی به سبب بیماری دیابت است و در مجموع در کشور ما ۳۰۰ هزار سال در طول یک سال از عمر مفید اشخاص به سبب بیماری دیابت کاهش می‌یابد؛ بر این اساس هر چقدر اشخاص بتوانند قند خون خود را کنترل کنند عوارض این بیماری نیز کم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد از بیماران دیابتی به زخم پا مبتلا می‌شوند که از این تعداد نیز ۱۵ درصد دیگر دچار قطع عضو خواهند شد ولی می‌توان ۵۰ تا ۸۰ درصد این مشکلات را با اقدامات پیشگیری جلوگیری کرد.

این دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به بعضی از اقدامات نادرست از جمله ریختن خاکستر بر روی زخم پای دیابتی عنوان کرد: طولانی‌ترین زمان بستری در اشخاص دیابتی به خاطر زخم پا است و متأسفانه اشخاص زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دچار عارضه‌های دیابت شده‌اند.

مهاجری‌تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: شماره ۸۷۲۹۹۲۰ برای ارتقای اطلاعات اشخاص و بیماران در زمینه بیماری دیابت ایجاد شده است و اشخاص می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته با این خط تلفن ارتباط برقرار کنند و تحت مشاوره قرار گیرند. برای درمان بیماران دیابتی باید به صورت تیمی اقدام کرد و در این تیم پزشکی باید ارتوپد، جراح عروق، روانپزشک، متخصص پوست و پرستار حضوری فعال داشته باشند.

همایش دیابت و راه‌های پیشگیری از عوارض آن با همت بیمارستان ۵۰۳ ارتش برای ارتقای آگاهی مردم با آموزش چهره‌به‌چهره از طریق پزشکان به بیماران برگزار شده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.