کاهش ۳۰ درصدی قیمت تجهیزات ارتوپدی/کاهش ۱۲۰ میلیارد تومانی هزینه‌های مردم

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از کاهش قیمت تجهیزات پزشکی در حوزه‌های گرانی مانند ارتوپدی، قلبی و دندانپزشکی خبر داد و گفت: با اصلاحات انجام شده ۱۲۰ میلیارد تومان از هزینه‌های مستقیمی که مردم پرداخت می‌کردند کاهش یافته است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ حسین کیوانی در حاشیه نشست معاونان غذا و داروی کشور در مورد مکانیزم کاهش قیمت تجهیزات پزشکی، گفت: به جای انجام مکانیزم یارانه به دنبال کاهش قیمت‌ها هستیم تا به همین منظور،قیمت پایه ارزی نیز کاهش ‌یابد.

وی ادامه داد: این به معنی فشار آوردن به کمپانی‌های خارجی است به همین سبب از تجهیزات پر هزینه آغاز کردیم که متاسفانه با تجزیه و تحلیل قیمت‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم، قیمت بعضی تجهیزات در کشور از اروپا هم گران‌تر است.

کیوانی گفت: متاسفانه این به سوء مدیریت‌ها بر می‌گردد و نمایندگان داخلی و خارجی در کشور بیشتر به دنبال منافع می باشند و سوء مدیریت از هر زد و بندی بدتر است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از آغاز اصلاح قیمت‌های تجهیزات پزشکی خبرداد و گفت: بعضی قیمت‌ها تا نصف کاهش پیدا کرده و در بعضی حوزه‌ها انجام شده است؛ تجهیزات قلبی (استنت‌های قلبی) و ارتوپدی نمونه‌های آن است.

وی تصریح کرد: تجهیزات ارتوپدی که از یک ماه آینده قیمت‌های آن اصلاح می‌شود در بدو ورود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌هایش کاهش می‌یابد.

کیوانی با بیان اینکه با کاهش قیمت‌ها، دلالان غیر ضروری حذف می‌شوند، گفت: این کمک گرفتن از یارانه و ریالی که از مابه‌التفاوت نرخ ارز نیست بلکه فشار آوردن به طرف خارجی است چرا که با کاهش قیمت ارز قیمت ریال هم کاهش می‌یابد.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: با اصلاح قیمت تجهیزات، ظرف ماه‌های قبل ۳۰ میلیون یورو برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان از هزینه‌های مستقیمی که مردم پرداخت می‌کردند کاهش یافته است.

قیمت ایمپلنت‌ها و دستمزدهای آن کاهش می‌یابد

کیوانی در مورد گران بودن تجهیزات دندانپزشکی نیز گفت: ایمپلنت‌ها بیشترین هزینه را در این حوزه دارند و شکایات بسیاری هم مردم داشته‌اند، با بررسی انجام شده قیمت بخشی از این گرانی به ایمپلنت و بخشی به دستمزدها بر می‌گردد.

وی ادامه داد: در حوزه دستمزدها صلاحیت با اداره تجهیزات نیست اما در قیمت ایمپلنت‌ها، قیمت هر ایمپلنت کره‌ای که تائیدیه کیفی دارد حدود ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای بحث پروتز و دستمزدها نیز از ادارات مربوطه درخواست کرده‌ایم هزینه را یک تا دو میلیون تومان در نظر بگیرند و این ادارات نیز یک ماه فرصت خواستند تا پس از آن، اعلام عمومی کنند.

تولیدات ۴۰۰ میلیونی و واردات ۸۰۰ میلیون دلاری

وی در مورد حجم تجهیزات تولید داخل، گفت: این تولیدات ارزش ۴۰۰ میلیون دلاری دارند که مواد اولیه آنها وارداتی است و ارزش واردات در مقابل ۸۰۰ میلیون دلار است.

کیوانی گفت: حدود ۸۰ درصد تجهیزات سنگین، وارداتی می باشند و ۶۰ درصد تجهیزات مصرفی نیز از خارج وارد می‌شوند. اما در عین حال تجهیزات استراتژیک تا یکسال آینده و در حوزه مصرفی به اندازه نیاز کشور وجود دارد.

کیوانی گفت: تجهیزات بدون کیفیت تاکنون به کشور نیامده و آنهایی که به نظر می‌آیند بی کیفیت می باشند بهترین نوع خود می باشند که گواهی بین‌المللی دارند.

وی ادامه داد: آنچیزی که به کشور می‌آید همانی است که در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود و در مورد بعضی کالاها مانند سرنگ چینی و نخ بی کیفیت جراحی شیطنت رسانه‌ای انجام شده بود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: بعضی اشخاص که ممکن است منافعی داشته باشند دست به این شیطنت‌ها می‌زنند در صورتی که با بررسی گسترده سرنگ‌ها آلودگی نداشتند و فقط در درجه بندی ۱۶/. میلی‌لیتر تفاوت داشتند.

کیوانی گفت: اگر چنین کالاهایی به کشور وارد شوند باید به دنبال ردپای بیوتروریست باشیم در حالیکه تاکنون کالای غیر استاندارد و آلوده به کشور نیامده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.