کاهش ۲۱ درصدی ناامنی در کرمان

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،

استان کرمان اگرچه به سبب شرایط جغرافیایی خود، در حوزه جرایم، گرفتاری‌های بسیاری را متحمل شده اما در بحث جرایم عمومی با تلاش‌های مستمر نیروی انتظامی و عوامل قضایی وضعیت مطلوبی در کشور دارد؛ هرچند که سال قبل شاهد افزایش پرونده‌های ورودی مربوط به سرقت بوده‌ایم.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) منطقه کویر، در این‌که وضعیت جغرافیایی پهناورترین استان کشور شرایط خاصی را برایش رقم زده، شکی نمی باشد. زیرا به سبب هم‌جواری کرمان با مرزی‌ترین استان جنوب‌شرق کشور، این منطقه نیز، از شرایط ناامنی کشورهای پاکستان و افغانستان همواره متاثر بوده؛ افغانستانی که بیش از ۹۳ درصد مواد مخدر دنیا را تولید می‌کند و در کنار پاکستان، هیچ گاه ثبات امنیتی نداشته‌اند. همین شرایط، کار را به آن‌جا رسانده که در حال حاضر ۷۰ درصد مواد مخدری که افغان‌ها راهی کشورهای دیگر می‌کند، از کرمان عبور می‌کند.

به همین نسبت که حجم ترانزیت موادمخدر بالا بوده، جرائمی که در این حوزه رخ می‌دهد هم در کرمان آمار بالایی دارد؛ هر چند که نجابت کرمانی‌ها آمار جرایم عمومی را در این استان پایین نگه داشته است.

به جز آسیب‌ها و جرائمی که مواد مخدر برای کرمانی‌ها به بار آورده، وجود افاغنه به ویژه غیرمجازها نیز بر این وضعیت دامن زده است.

در حال حاضر دو درصد آمار زندانیان کرمان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند، آن هم در شرایطی که جرائم ۶۰ درصد زندانیان در کرمان مربوط به مواد مخدر است. این عدد در کشور به طور میانگین ۴۵ درصد است. هم‌چنین استاندارد کشور، به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت، ۲۹۰ نفر زندانی را پذیرفته که این عدد در کرمان ۴۰۷ نفر زندانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

با این وجود، از لحاظ تعداد پرونده‌های مواد مخدر، استان کرمان در کشور رتبه ۲۶ را به خود اختصاص داده و استان گیلان است که رتبه اول را در این خصوص دارد. تفاوت این دو شاخص از آن‌جا ناشی شده که پرونده‌های مواد مخدر در کرمان، کلان می باشند؛ ۴۰۰ کیلوگرم، ۵۰۰ کلیوگرم و… این پرونده‌ها مجازات شدید به دنبال دارند که بیش‌تر حبس ابد بوده و سبب می‌شود به طور میانگین، آمار زندانیان در این استان از شاخص کشوری بیش‌تر باشد.

البته ناگفته نماند کرمان، سومین استانی است در کشور که بیش‌ترین آمار زندانیان غیربومی را دارد.

همه این آمارها را دادستان عمومی و انقلاب کرمان در همایش وکلای قوه قضاییه استان اعلام نمود.

یدالله موحد اما از کاهش قابل توجه آمار مربوط به جرایم ناامنی در استان کرمان طی سال قبل خبر داد و بیان نمود: در سال ۹۰ در استان کرمان شاهد کاهش ۲۱ درصدی رخدادهای ناامنی بودیم. در حوزه جرایم عمومی نیز در کرمان نسبت به سایر استان‌های کشور، وضعیت مطلوبی داریم.

او افزود: سال قبل، سه میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده کیفری وارد دادسراهای کشور شده که از این تعداد، ۹۲ هزار پرونده سهم استان کرمان بوده است. در حالی که این استان چهار درصد جمعیت کشور را دارد، پرونده های کیفری آن کم‌تر از سه درصد کل کشور است.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان با بیان این که از حیث تعداد پرونده‌های ورودی به نسبت جمعیتی، کرمان در کشور رتبه ۲۶ را دارد.

رتبه ۲۲ کرمان در وقوع جرم سرقت

وی در ادامه، به وضعیت استان کرمان از لحاظ وقوع جرایم عمومی اشاره نمود و گفت: در جرم سرقت، کرمان رتبه ۲۲ کشور را دارد. با این وجود، سرقت، بیش‌ترین آمار مربوط به انواع جرایم عمومی را در کرمان دارد.

او از ورود ۱۲ هزار پرونده سرقت به دادسرا در سال قبل در کرمان خبر داد و اظهار نمود: پس از این، در حوزه جرایم عمومی، ضرب و جرح عمدی در کرمان آمار بالایی دارد با ۱۰ هزار و ۸۹۱ پرونده که از این نظر در کشور رتبه ۲۲ را داریم.

لزوم جرم شناسی بومی در کرمان

موحد از ورود چهار هزار و ۷۷ پرونده مربوط به ضرب و جرح غیر عمدی به دادسرا نیز در سال ۹۰ در کرمان خبر داد و بیان نمود: تخریب و توهین، صدور چک بلامحل، کلاهبرداری و نگهداری و حمل و مالکیت مواد مخدر از دیگر جرایم عمومی در کرمان است که به ترتیب طی سال قبل آمار پرونده های ورودی بالایی داشته است.

موحد تاکید نمود که کرمان به سبب شرایط جغرافیایی که دارد، استانی ویژه است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: با توجه به این وضعیت، باید جرم شناسی بومی در این استان صورت گیرد و علل و عوامل بروز جرایم مورد بررسی قرار گیرد.

گزارش از خبرنگار ایسنا منطقه کویر، اسما پورزنگی آبادی

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.