کاهش ۵۰ درصدی تلفات گودبرداری

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/رییس انجمن مهندسان ساختمان از کاهش ۵۰ درصدی تلفات گودبرداری در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) محسن تهرانی‌زاده – رییس همایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی – یکی از ضعف‌های ساخت‌وساز را خاک نامناسب عنوان و اظهار کرد: علاوه بر خاک نامناسب، ساخت‌وساز سست خانه‌های همجوار و نظارت غیرصحیح مهندسان هنگام گودبرداری سبب ریزش ساختمان‌ها حین گودبرداری‌ها می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش گودبرداری اظهار کرد: خاک نامناسب، ضعف در ساخت بناهای همجوار، وجود آب‌های سطحی که سبب اشباع خاک‌ها و سبب ریزش ساختمان‌ها هنگام گودبرداری می‌شوند.

به گفته تهرانی‌زاده گودبرداری، اتفاق نیست بلکه نبود پیش‌بینی‌های لازم و کار ایمن مهندسان سبب وقوع آن می‌شود.

 

رییس انجمن مهندسان ساختمان نقش مهندسان و وجود مطالعات فنی و ایمنی در زمینه‌ ژئوتکنیک هنگام گودبرداری‌ها را امری ضروری دانست و افزود: باید نقش همه عوامل از جمله خاک، رفتار مهندسان و نوع سازه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

در ادامه منوچهر شیبانی – دبیر همایش ایمنی و کارگاه‌های ساختمانی – نیز اظهار کرد: در همه کشور‌ها هنگامی که اتفاق‌ای رخ می‌دهد کلیه‌ ارگان‌ها و سازمان‌ها به دنبال حل مشکل می‌روند اما در کشور ما هنوز نهادهای مربوطه با یکدیگر هماهنگ نشده‌اند.

وی افزود: انجمن مهندسان ایران با برگزاری سلسله نشست‌ها و همایش‌های گودبرداری تصمیم دارد سببات حقوقی، ملکی، ژئوتکنیکی در گودبرداری را بررسی کند تا میزان خطای این امر خطیر کاهش یابد.

شیبانی با اشاره به خاک ساختمان به عنوان پیچیده‌ترین جزء ساختمان گفت: خاک به عنوان جزئی از رفتار سازه‌ای نیاز به شناسایی و بررسی پیش از ساخت دارد.

او با بیان این‌که سال قبل با انواع حوادث گودبرداری‌های عمیق و کم‌عمق مواجه بودیم، افزود: باید همه عوامل محیطی و خارجی در اختیار مهندسان قرار گیرد و حدود مسئولیت ناظران مشخص شود.

به گفته دبیر همایش ایمنی و کارگاه‌های ساختمانی ارتقای کیفیت ساخت‌وساز تفکر سیستمی است و هر یک از اعضای دخیل اگر به صورت مجزا فعالیت کنند، هیچ‌گاه برنامه‌ جامعی برای گودبرداری و ساختمان ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به شعار همایش ایمنی و گودبرداری مبنی بر اینکه “گودبرداری اتفاق نیست” گفت: در استاندارد ۲۸۰۰ ایران و مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، گودبرداری یکی از پرحادثه‌ترین اتفاقات ساختمانی ذکر شده و باید توجه کرد آنچه اتفاق‌آفرین است نوع سازه و رفتار مهندسان ناظر و مسئولان گودبرداری است.

به گفته‌ شیبانی رفتار سازه‌ای نامناسب مهندسان است که گودبرداری را غیراصولی می‌کند.

دبیر همایش ایمنی و کارگاه‌های ساختمانی اظهار کرد: تعداد بسیاری آیین‌نامه برای ساخت‌وساز تدوین شده اما بهتر است به مرحله‌ اجرا گذاشته شود و اگر فرآیند ساخت و ساز در شناسنامه فنی به‌ طور کامل ذکر یا اجرایی نشود این شناسنامه به چند برگ بی‌خاصیت تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خاک از اجزای اصلی و مهم ساخت بنا است، تاکید کرد: شناسایی خاک پیش از ساخت از هر مورد دیگری مهم‌تر است.

دبیر همایش ایمنی و کارگاه‌های ساختمانی گفت: با توجه به بحث هفت مقررات ملی ساختمان، در گودبرداری‌ها باید ضوابط گودبرداری، مسائل حقوقی، مسئولیت گودبرداری و مسئولیت مالک مشخص شود.

وی افزود: در حال حاضر فرم‌هایی برای تکمیل شناسنامه فنی نوشته می‌شود. همچنین در سال جاری در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان این موضوع مورد بازنگری قرار گرفته است.

شیبانی تاکید کرد: اکنون مقررات ملی ساختمان در حال بازنگری و ویرایش مبحث هفتم است که امیدواریم در فصل گودبرداری و سازه نگهبان با تغییرات خوبی همراه باشد.

وی تاکید کرد: در کشور به اندازه کافی ضوابط و مقررات در بخش ساختمان تدوین شده اما باید این ضوابط به مرحله‌ اجرا برسند.

دبیر همایش ایمنی و کارگاه‌های ساختمانی با اشاره به این‌که باید در ساخت ساختمان‌ها اشخاص دارای صلاحیت حضور داشته باشند، گفت: در بعضی موارد تداخل وظایف در ساختمان‌ها و ساخت‌وساز‌ها مشکل‌ساز شده‌ است؛ به گونه‌ای که هنگام ساخت یا گودبرداری مهندس ناظر و مهندس سازه برای نظارت بر ساخت ملک اجازه ورود ندارند و مالک می‌خواهد خودش ساخت مسکن را برعهده بگیرد.

سلسله همایش‌های ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی با رویکرد ایمنی در گودبرداری از ۲۷ تا ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.