کاهش ۶ درصدی تلفات حوادث ترافیکی در سال‌ جاری

۲۸ آبان ،

999-9.jpg

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پس از ۴۰ سال و از سال ۸۴ روند کاهشی در تلفات ترافیکی را در کشور شاهد بوده‌ایم، گفت: امسال با برنامه‌های اجرا شده تاکنون حدود شش درصد از تلفات حوادث ترافیکی کاسته شده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، کامران باقری لنکرانی امروز در نشستی که به‌ مناسبت روز قربانیان حوادث ترافیکی و با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: این کاهش سال قبل ۱۴ درصد بوده است.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها سالانه باید حدود ۱۰ درصد از تلفات حوادث جاده‌ای کاسته شود.

این مقام مسئول با اشاره به روند کاهشی تلفات ناشی از حوادث ترافیکی از سال ۸۴ تاکنون، گفت: در سال ۸۵ تلفات ترافیکی کشور به ۲۷ هزار و ۵۶۷ نفر و در سال ۸۶ به ۲۲ هزار و ۹۱۸ نفر و در پایان سال ۸۹ به ۲۲ و ۲۳ هزار نفر رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اضافه شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو و یک میلیون و ۸۰۰ هزار گواهینامه، کاهش حوادث را حدود ۱۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: اکثر قربانیان حوادث ترافیکی اشخاص در سنین ۱۵ تا ۲۳ سال می باشند.

وی با یادآوری اینکه ۴۷٫۵ درصد از فوتیان راننده و مسافران خودروها، ۲۲٫۹ درصد راکبین موتور سیکلت و ۲۸٫۶ درصد عابرین پیاده بوده‌اند، اضافه کرد: ۴۲ درصد مجروحان را راننده و مسافران خودروها، ۴۱٫۵ درصد را راکبان موتورسیکلت‌ها و ۱۶٫۵ درصد را عابران پیاده تشکیل می‌دهند.

لنکرانی با بیان اینکه ۶۰ درصد تلفات در جاده‌های برون شهری، ۳۰ درصد معابر شهری، ۱۰ درصد جاده‌های روستایی حادث می‌شود، گفت: حوادث ترافیکی از جمله علل مرگ و میری است که زمینه تحمیل بها‌های مختلفی را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر جامعه فراهم می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به میانگین جهانی، قرار داشتن ایران در رتبه اول حوادث جاده‌ای را مردود دانست و گفت: در جهان به‌صورت میانگین ۲۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر به سبب حوادث ترافیکی فوت می‌کنند که این آمار در ایران ۲۹ نفر است و اگرچه رتبه ایران در میان ردیف‌های بالای جدول است اما به‌هیچ عنوان اول نیست.

لنکرانی گفت: سومین سمینار بین‌المللی کاهش بار تصادفات با حضور پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، مالزی و اتحادیه اروپا نهم و دهم اسفند ماه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

به گفته وی، سلامت روان کاربران ترافیکی و روش‌های موثر تغییر رفتار کاربران ترافیکی از جمله موضوعاتی است که در این سمینار دو روزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.