کاهش ۷۴ میلیون پوندی فروش کتاب‌‌های کاغذی در بریتانیا

۱۷م دیماه ،

کارشناسان حوزه نشر در بریتانیا معتقدند؛ آمار مربوط به اُفت فروش کتاب نشان می‌دهد که مردم بیشتر کتاب می‌خرند ولی پول کمتری بابت آن می‌پردازند.

به گزارش هنرآنلاین، آمار انتشار یافته از سوی موسسه “نیلسن بوک اسکن” نشان می‌دهد فروش کتاب‌‌های کاغذی در بریتانیا در سال ۲۰۱۲ میلادی نسبت به سال پیش از آن ۷۴ میلیون پوند کاهش یافته است.

بنابر این گزارش، کتابخوان‌‌های بریتانیایی در مجموع ۱ میلیارد و ۵۱۴ میلیون پوند صرف خرید کتاب‌‌های چاپی در سال ۲۰۱۲ میلادی کردند، که نسبت به سال ۲۰۱۱ به میزان ۴/۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کارشناسان کتاب رکود اقتصادی، افزایش تولید و فروش کتابخوان‌‌های الکترونیکی، اقبال خوانندگان به خرید نسخه الکترونیکی کتاب‌ها و کاهش تعداد کتابفروشی‌ها را از جمله عوامل اُفت فروش کتاب‌‌های کاغذی می‌دانند.

نرخ کاهش فروش کتاب‌های کاغذی در سال ۲۰۱۲ میلادی کمی کند بوده که سبب آن بیش از هر چیز انتشار یافتن سه‌گانه “پنجاه سایه‌گری”، نوشته ‌ای ال جیمز است که بر اساس آمار، از هر ۲۰ جلد کتابی که در سال قبل خریداری شده، یکی از آن‌ها از این مجموعه بوده است.

در همین حال، کتاب‌‌های الکترونیکی همچنان به روند محبوبیت خود ادامه داده‌اند و حدود ۱۳تا۱۴ درصد از مجموع فروش کتاب را به خود اختصاص دادند.

تحلیلگران افزایش اقبال به کتاب‌‌های الکترونیکی را بر میزان فروش کتاب‌‌های کاغذی موثر ارزیابی می‌کنند. این میزان نشان‌دهنده ۵درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی است.

با این حال ارزش مجموع بازار کتاب، در سال ۲۰۱۲ میلادی کاهش یافته است که سبب آن تخفیف‌‌های بسیار و سنگین روی عناوین دیجیتالی است؛ قیمت کمتر از یک پوند برای بسیاری از کتاب‌‌های پرفروش، از نمونه‌‌های این‌گونه تخفیف‌ها است.

فیلیپ استون از شرکت “بوک‌سلر” می‌گوید: “آمار موسسه نیلسن بوک اسکن نشان می‌دهد که مردم در واقع بیشتر کتاب می‌خرند ولی پول کمتری بابت آن می‌پردازند.”

به نوشته بی‌بی‌سی، با این همه در نیمه دوم سال۲۰۱۲ میلادی فروش کتاب کاغذی قدرت بیشتری پیدا کرد، چراکه عنوان‌‌های پرفروش از نویسندگانی از جمله؛ جی‌کی‌رولینگ و جیمی الیور برای کریسمس وارد قفسه‌‌های کتابفروشی‌ها شد.

تنها در ماه ژوئیه و دسامبر فروش کتاب‌‌های کاغذی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی بیشتر شد که بخشی از آن به سبب موفقیت مجموعه “پنجاه سایه‌گری” و فروش کلی به مناسبت کریسمس بود.

رکورد قبلی پرفروش‌ترین کتاب مربوط به سال ۲۰۰۷ میلادی می‌شود که در آن آخرین جلد از مجموعه هری پاتر انتشار یافت و این کتاب جی‌کی‌رولینگ، ۴۲/۶ میلیون پوند فروش کرد.


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.