کاهش ۹۰ درصدی جمعیت فک ها

در یک قرن اخیر میزان جمعیت فک های خزر حدود ۹۰ کاهش یافته به گونه ای که سرنوشتی همانند خرس قطبی داشته و یکی از گونه های در معرض خطر جهانی است.

  به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، کمتر ساحل نشینی با این موجود بیگانه اس که در بدترین شکل می توان اجساد تعدادی از آنها را با قدم زدن در ساحل پس از هر طوفان دید، مشاهده این جانور در نیمه شمالی دریای خزر در مکانهای زادآوری آنها میسر و در آبهای عمیق جنوبی توسط قایقرانان و دریانوردان قابل مشاهده است.

گفتنی است: فک خزر تنها پستاندار دریای خزر است که در گذشته ای نه چندان دور در زندگی و اقتصاد نیمه شمالی دریای خزر تأثیرگذار بوده است.

کرباسی معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: آخرین سرشماری فک خزری به ۴ سال قبل باز می گردد که حاکی از وضعیت ناگوار این تنها پستاندار دریای خزر است.

وی افزود: قبل از فروپاشی روسیه سابق تعداد فک خزری حدود یک میلیون قطعه بوده است که در سرشماری سال ۲۰۰۸ نشان می دهد این جمعیت به یک صد هزار رسیده است. به عبارت دیگر ۹۰۰ هزار فک خزری از بین رفته اند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است سرشماری جدید از طرف کشور روسیه ظرف چند ماه آتی اعلام شود، خاطر نشان کرد: علت اصلی کاهش جمعیت فکهای خزر، صیدبی رویه این جاندار توسط کشورهای تازه استقلال یافته است و همچنین آلودگی های دریای خزر می تواند عامل دیگری محسوب شود.

گفتنی است: فعالیت مرگبار ویروس سگ سانان، از بین رفتن منابع عظیم غذایی از جمله ماهی کیلکا که ۷۰درصد رژیم غذایی فک ها را تشکیل می دهد و عدم آگاهی صیادان بومی نسبت به اهمیت این گونه از عوامل مهم کاهش جمعیت این جاندار در درای خزر است، همچنین ذوب شدن یخهای نیمه شمالی دریای خزر هم از دیگر عوامل تهدید برای این گونه محسوب می شود./ز

گزارش از هراتیان


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.