کتابخانه مجلس شورای اسلامی اولین کتابخانه رسمی کشور

۳۰م دیماه ،

کتابخانه مجلس شورای اسلامی شامل سه بخش است که بخش کتابخانه آن به پنج قسمت تقسیم شده است.

محمد حسن خلیلی کارشناس روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: این کتابخانه شامل سه بخش است که بخش کتابخانه آن شامل پنج قسمت می باشد.
وی افزود: بیشتر کتابهای این کتابخانه در حوزه علوم انسانی است که در کتابخانه شماره یک آن حدود ۶۰۰ هزار  جلد کتاب، ۲۵ نسخه خطی و نشریات دوره قاجار و پهلوی وجود دارد.
خلیلی ادامه داد: در کتابخانه شماره دو اطلاعاتی مربوط به مجلس سنا، کتابهایی درحوزه اسلام شناسی، شهرسناسی،‌ایران شناسی و مجموعاً ۷۰۵ جلد کتاب وجود دارد.
وی افزود: بخشهای دیگر این کتابخانه تحت عنوان کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی، کتابخانه تخصصی افغانستان، کتابخانه تخصصی زنان است.
کارشناس روابط عمومی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: دومین بخش این مجموعه مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است که حدود سیزده میلیون از دوره اول تا دوره پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، اسناد انتخاباتی و عرایض شکایات و تجاری است.
وی افزود: بخش سوم مربوط به موزه مجلس شورای اسلامی است که در آن آثاری از کمال الملک و شاگردانش آثار تاریخی معاصر و مشروطه و هدایای صد ساله که به روسای مجلس داده شده وجود دارد .
وی ادامه داد: این کتابخانه که اولین کتابخانه رسمی کشور محسوب می گردد از سال ۱۲۸۷ تاسیس شد و در سال ۱۳۰۲ به رسمیت شناخته شد.
حلیمی اضافه کرد: موسس این کتابخانه ارباب خسرو شاهرخ نماینده زرتشتیان کرمان در مجلس شورای اسلامی است.
وی گفت: تا سال ۱۳۲۴ فقط نمایندگان مجلس مجاز به استفاده از این کتابخانه بودند ولی اکنون اقشار دیگر  از جمله دانشجویان، پژوهشگران، محققان اعم از خارجی و داخلی با ارائه کارت ملی می توانند از این کتابخانه استفاده کنند./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.