کتاب تازه میلاد کیایی اسفند منتشر می‌شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

کتاب تازه میلاد کیایی که به خاطرات هنری هنرمندان اختصاص دارد اواخر سال جاری در فرانسه منتشر می‌شود.

میلاد کیایی،آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز گفت: هم اکنون در تدارک و برنامه ریزی برای انتشار یافتن یک کتاب در حوزه موسیقی هستم که این اثر اسفندماه سال جاری در فرانسه منتشر می گردد.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: همچنین قرار بود این اثر اوایل پاییز منتشر شود که به سبب ناتمام ماندن مراحل نهایی این کتاب اواخر سال جاری منتشر می گردد.

این آهنگساز با اشاره به اینکه عنوان این کتاب “دل به دریا زدن، دم نزدن می خواهد” است، خاطرنشان کرد: این کتاب شامل خاطرات هنری هنرمندان، معرفی هنرپروران و هنردوستان و عکس های هنرمندان شاخص است زیرا به نظر من هنرمندان در طول تاریخ همواره میزبانان تاریخ می باشند.

این نوازنده سنتور در ادامه افزود: همچنین این کتاب شامل ۶۰۰ صفحه و دارای چهار بخش است و بخشی از این کتاب به جامعه شناسی هنرمندان اختصاص دارد.

میلاد کیایی تاکید کرد: به طورکلی بسیاری از هنرمندان خاطرات هنری خود را به صورت کتاب منتشر می کنند اما بسیاری از واقعیت ها که در قبل اتفاق افتاده است بیان نمی شود در نتیجه تصمیم گرفتم تمام آنچه در این سال ها می دانم را به گوش مخاطبان برسانم که امیدوارم مورد قبول جامعه هنری قرار گیرد.

گفتنی است، میلاد کیایی در خانواده ای پا به عرصه وجود نهاد که همگی اهل فرهنگ و ادبیات و شعر و موسیقی بودند.او جزو اولین نفرات بنیان‌گذار در تئاتر و سینمای ایران بوده و در چندین فیلم سینمایی فارسی نیز ایفای نقش کرده است. کیایی تار و سنتور را به سبک قدیمی به خوبی می نوازد و با چند زبان زنده دنیا بویژه زبان فرانسه به خوبی آشنا است.

میلاد کیایی ذوق و استعداد سرشاری را از طفولیت نسبت به موسیقی نشان داده و نوازندگی سنتور را از سن هشت سالگی ابتدا نزد پدر و سپس آموزش ردیف های موسیقی ایران را نزد برادر بزرگترش زنده‌یاد «ایرج کیایی» که در آن زمان از شاگردان با استعداد مکتب موسیقی استاد «ابوالحسن خان صبا» بود فرا گرفت و سپس خودش نیز در نوازندگی این ساز، سبک و روش نوینی را دنبال کرد.

فعالیت های هنری را از سن دوازده سالگی در برنامه کودک رادیو آغاز کرد و پس از آن در سنین نوجوانی مسئولیت اجرای چند برنامه رادیویی و تلویزیونی بنامهای «احساس و اندیشه» و «بزم آدینه» را به مدت چهار سال عهده دار بود. در هفده سالگی زمانی که در سیکل دوم دبیرستان خود تحصیل می کرد، در مسابقات هنری آموزشگاه های سراسر کشور در رشته موسیقی، ساز سنتور مقام اول را کسب نمود (سال ۱۳۴۲) و در همان زمان برای مدت پنج سال نیز مدرس موسیقی کلاس های فوق برنامه موزیکولوژی وابسته به دانشگاه تهران شد.

در رشته آهنگسازی از محضر چندین استاد بزرگ کسب فیض کرده  و تاکنون متجاوز از یکصد قطعه آهنگ ساخته که اکثر آنها بوسیله ارکسترهای بزرگ و کوچک و همچنین گروه های موسیقی ملی به مرحله اجرا و ضبط درآمده است. نام بعضی از این قطعات به شرح زیر است: پگاه، ابر بی‌باران، سبزه‌زار، موسیقی روی تم های محلی ایران، چرا، یاد، حباب، یتیم سه‌گاه، این شرح بی‌نهایت، سارا، قطعاتی برای سنتور و ارکستر، کوه‌های سفید، طلوع، راز آشکارا، گریز، مهر و ماه، شور و شادی، نقش تازه، گل آفتاب و … برای هجده فیلم سینمایی و سریال های تلویزیونی موسیقی متن ساخته است.

میلاد کیایی ابداع هایی نیز روی کوک سنتور انجام داده است و تالیفاتی نیز در زمینه گامها و فواصل بین پرده های مقامات موسیقی ایران دارد که در شرف چاپ و انتشار یافتن است. او در حال حاضر مدرس موسیقی و عضو هیئات امنای فرهنگ صوتی ایران است.

کیایی در سال ۱۳۸۰ موفق به دریافت درجه دکترای موسیقی در رشته نوازندگی و آهنگسازی از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور شد و به همین مناسبت نیز استاد «علی تجویدی» هنرمند صاحب‌نام و عالیقدر موسیقی ایران با وجودی که آن زمان در بستر بیماری بود ولی طی مراسمی لوح افتخار هنری را به خاطر چهل سال فعالیت هنری به او اهداء کرد.

میلاد کیایی کنسرت های متعددی را در داخل و خارج از کشور ترتیب داده است، از جمله کنسرت‌هایی در کانادا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئد، هلند، و انگلیس و تاکنون شاگردان بسیار بسیاری را تربیت کرده که عده‌ای از آنان به دانشکده های مختلف هنر، رشته موسیقی راه یافته اند و تعدادی نیز به درجات بالایی در هنر موسیقی ارتقاء یافته اند.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.