کتاب «تکنیک‌های عکاسی» تدوین می‌شود

تورج زارع، محقق ادبیات دفاع مقدس و عکاس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در هنر عکاسی انواع تکنیک‌ها وجود دارد. با توجه به این که ۱۰ سال است تدریس عکاسی را شروع کرده‌ام، نه در زبان انگلیسی، نه زبان فرانسوی و نه در زبان آلمانی کتابی وجود ندارد که تکنیک‌های عکاسی را آموزش بدهد. اگر هم کتابی در این رابطه وجود داشته باشد، مطالبش به صورت جسته و گریخته هستند.

وی افزود: من تعداد زیادی از تکنیک‌های عکاسی را برای این کتاب جمع‌آوری کرده‌ام. به علاوه تکنیک‌هایی هم هستند که تجربه خودم هستند. به علاوه یک سری تکنیک‌ها هم هستند که با توجه به پیشرفت علم دیجتال مانند فتومونتاژ به وجود می‌آید و تنها یک سال از عمرشان می‌گذرد. در حال حاضر در حال جمع‌آوری همه این تکنیک‌ها هستم و حدس هم می‌زنم که هنوز تکنیک‌هایی باشد که عکاسان روی آن‌ها کار می‌کنند. اگر بتوانم این تکنیک‌ها را هم گرداوری کنم، می‌توانم درصدد چاپ کتاب بربیایم.

این نویسنده در ادامه گفت: من از دوران دانش‌آموزی عکاسی را شروع کردم و ۱۰ سال هم هست که تدریسش را آغاز کرده‌ام. کار بر روی این کتاب را هم از ۵ سال پیش شروع کردم و می‌توانم بگویم در حال حاضر در مراحل پایانی آماده‌سازی مطالبش به سر می‌برم. تا این‌جای کار نزدیک به ۷۰ تکنیک را جمع‌آوری کرده‌ام. این جمع‌آوری کار آسانی نبود چون برخی تکنیک‌ها با وجود اسامی متفاوت، یکی و تکراری بودند.

زارع گفت: اگر بخواهم مطالب را جز به جز بیان کنم، کتاب حداقل ۲۰۰ صفحه خواهد داشت اما اگر با این رویکرد که مخاطبان این کتاب را افرادی در نظر بگیریم که حداقل مدرک کارشناسی عکاسی دارند، حجم کتاب بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ صفحه خواهد شد چون دیگر نیازی به بیان همه جزئیات و مقدمات نخواهد بود. البته امکان دیگری هم درباره این کتاب وجود دارد و آن این که در دو جلد منتشر شود و جلد اول به تکنیک‌ها و جلد دوم به تکینک‌ها و سبک‌ها اختصاص پیدا کند. در حال حاضر هنوز ناشری برای این کتاب انتخاب نکرده‌ام اما گزینه‌هایی را مد نظر دارم.

تورج زارع دارای مدرک کارشناسی کارگردانی سینما، کارشناسی ارشد ادبیات دراماتیک، سابقه تحقیق در زمینه ادبیات دفاع مقدس و همچنین سال‌ها عکاسی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.