کتاب “دختر شینا” انسان را با لایه دیگری از جنگ آشنا می‌کند

به گزارش خبرنگارمهر، مرتضی سرهنگی شامگاه یکشنبه در مراسم نقد و بررسی کتاب دختر شینا و بزرگداشت حاج ستار ابراهیمی در همدان با بیان اینکه جنگ دارای دو روایت نظامی و انسانی است، اظهار داشت: در روایت نظامی، تجربیات حاصل شده از جنگ جمع‌آوری و بعد از پایان یافتن آن تدوین و در دانشکده‌های افسری تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع از آثار در نوع خود بی‌نظیر و دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی است، تأکید کرد: تاکتیک‌های جنگی، شیوه جنگیدن و نوع مدیریت در جنگ‌ها در این نوع از روایت به وضوح دیده می‌شود و به عنوان یک مجموعه تخصصی کاربرد بسیاری برای نظامیان دارد.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در ادامه سخنان خود به تشریح روایت انسانی از جنگ پرداخت و کتاب دختر شینا را نمونه‌ای مناسب از این نوع روایت دانست.

وی با بیان اینکه کتاب دختر شینا انسان را با لایه دیگری از جنگ آشنا می‌کند، افزود: این کتاب روایتی از جریان جنگ است اما اثری از گلوله در آن نیست.

سرهنگی با بیان اینکه در جریان جنگ یا دچار دوربینی و یا نزدیک‌بینی می‌شویم و کمتر به سمت واقع‌بینی توجه می‌شود، ابراز داشت: روایت انسانی جنگ به ما کمک می‌کند که واقع‌بین باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با بیان اینکه نظام رسانه‌ای درباره جنگ یک نظام تبلیغی است نه تعقلی، ادامه داد: بعد از پایان یافتن جنگ دستور زبان جنگ از تبلیغی به دستور زبان تعقلی می‌چرخد که همین امر انسان را از دوربینی و نزدیک‌بینی جدا کرده و به سمت واقع‌بینی هدایت می‌کند.

وی بهره‌گیری از خاطره را نزدیک‌ترین روایت جنگ و مقدمه شناخت جنگ دانست و اظهار داشت: در دنیا به موازات اینکه سربازان پیر می‌شوند خاطرات آنها جمع‌آوری می شود.

سرهنگی با بیان اینکه باید همواره یاد و نام شهدا را گرامی داشت، خلق آثار گرانقدری همچون دختر شینا را بسیار حائز اهمیت و اثرگذار دانست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.