کت زوک دوباره به بازار آمد

۲۱م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «کُت زوک» مجموعه داستان طنز مهدی محبی کرمانی از سوی نشر نون انتشار یافت. «کت زوک» شامل ۱۰ داستان کوتاه طنز است، که بعد از نزدیک یک سال به چاپ دوم می‌رسد.

همه داستان‌های این کتاب رگه‌هایی از طنزدارند، که با بهره‌گیری از فرهنگ عامه و نثر داستانی بومی، در قالب داستانی مدرن خلق شده‌اند.
قصه‌های خواندنی که مناسبات فرهنگی و باورهای بومی آن را به‌روایت می‌گیرد و مجموعه‌ای روان از داستان‌های کوتاه را رقم می زند. صفر مش‌صغری، التزام، تشک کامی و بازار کلاه، نام بعضی از داستان‌های این مجموعه‌اند.

درباره‌ این مجموعه گفته شده که: مجموعه «کت زوک» بیش از هر مورد دیگر، مجموعه‌ای خواننده‌محور است و هر کسی با هر سطح سلیقه‌ای می‌تواند از خواندن آن لذت ببرد؛ نکته‌ای که این روزها یکی از موارد نادر در مجموعه‌های داستانی نویسندگان ماست. داستان‌های محبی در درجه‌ی اول داستانند. به این معنا که نویسنده یک روایت‌گر ذاتی است و هیچ‌گونه اصرار بی‌مورد در این‌باره را نمی‌توان از لابه‌لای کارهایش خارج کشید.

«کت زوک»، «التزام»، «تشک کامی» و «بازار کلاه» بعضی از داستان‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند. «زوک»، نام لوله‌ای قدیمی و سفالی است که آب از داخل آن به خزینه می‌آمده است. یکی از داستاهای این کتاب نیز براساس ماجرایی در این باره نوشته شده است.
اغلب داستان‌های مجموعه کت زوک در سال های دهه ۵۰ در نشریاتی مانند «رنگین کمان» و «فردوسی» و چند نشریه سراسری به چاپ رسیده‌اند. این داستان‌ها در فضاهایی بومی نوشته شده‌اند و ماجراهای آن‌ها اغلب اتفاقات محلی و عقاید و موضوعات ورد زبان مردم کوچه و بازار کرمانی است؛ ضمن آنکه استفاده از گویش بومی نیز بخش دیگری از اختصاصات این داستان‌ها به شمار می‌آید.

مهدی محبی، ‌متولد ۱۳۲۹ کرمان، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه تهران و بازنشسته شرکت ملی صنایع مس ایران و روزنامه‌نگار است. دو کتاب مجموعه شعر با نام‌های «صبح نارنجستان» و «سرود سرد گلایه» از آثار محبی در زمینه شعرند.چاپ اول این کتاب که توسط نشر آموت انتشار یافت، نامزد جایزه‌ گام اول ۱۳۹۰ و همین‌طور جایزه‌ کتاب فصل بوده است و مورد استقبال منتقدان و جامعه‌ ادبی قرار گرفته است. چاپ دوم مجموعه داستان «کُتِ زوک» ۱۰۴ صفحه است و با قیمت ۵۵۰۰ تومان راهی بازار نشر شده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.