کدامیک از شاخه‌های هنر در ایران جایگاه بهتری دارد

۳۱فروردین۱۳،

مخاطبان هنرآنلاین انتخاب می کنند

فکر می‌کنید کدام یک از شاخه‌های هنری در کشورمان توانسته‌اند اکنون جایگاه بهتری را نسبت به سایر رشته‌ها کسب کنند؟ این سوالی است که مخاطبان هنرآنلاین و علاقه‌مندان هنر با پاسخ دادن به آن، چشم‌انداز تازه‌ای برای پژوهش و ارتقای وضعیت هنر کشور فراهم می‌آورند.

به گزارش هنرآنلاین، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین شیوه‌های پژوهش برای رفع کمبودها و ارتقای توانایی‌ها در مقوله‌های مختلف اجتماعی، انجام نظرسنجی است. نظرسنجی در کشور ما برای حوزه‌های مختلف هنری – به هر سببی- کمتر صورت می‌گیرد؛ در حالی که هر جامعه‌ای بیشتری ارتباطش با موضوعات اجتماعی، در شاخه‌های هنری صورت می‌گیرد. بنابراین کم‌توجهی به خواسته جامعه و حرکت کند در اصلاح و ارتقای آن، می‌تواند تاثیرات به مراتب هزینه‌آورتر و مشکل‌سازتری بر مردم بگذارد.

بر همین اساس، از طریق نظرسنجی‌های مطمئن و حساب‌شده، می‌توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را از طریق ارتقای هنرهای مختلف، مرتفع کرد. از این رو بنا داریم به صورت منظم و متوالی، نظرسنجی‌های مختلفی را براساس نیاز جامعه و شرایط فرهنگی و هنری کشور در هنرآنلاین فعال‌سازی کنیم.

بی‌شک همراهی و همیاری مخاطبان هنرآنلاین که از قشرهای فرهیخته، هنرمند، هنردوست و صاحب‌نظر جامعه محسوب می‌شوند، می‌تواند راه‌های تازه‌ای پیش روی سیاست‌گزاران و کارگزاران فرهنگی و هنری جامعه بگشاید.

در نظرسنجی تازه هنرآنلاین، به جایگاه شاخه‌های مختلف هنری ایران پرداخته‌ایم و از مخاطبان با ذکر این سوال که “به نظر شما کدامیک از شاخه های هنر ایران در حال حاضر از جایگاه بهتری برخوردار است؟” چهار گزینه برای پاسخ مشخص کردیم: “تئاتر”، “موسیقی”، “تجسمی” و “مد و لباس”.

هنر تئاتر با توجه به قدمت چندهزارساله‌اش در جهان، به شکل امروزین‌اش سابقه‌ای دویست ساله در ایران دارد. با این حال گونه‌های مختلف و کهن نمایشی در کسوت آیین‌های ارزشمند و ماندگار، ایران را در زمره تمدن‌های صاحب نمایش کرده است. بنابراین اگر در اینجا از واژه “تئاتر” استفاده می‌شود به معنای عام آن است که انواع و اقسام نمایش‌ها را در بر می‌گیرد.

هنر موسیقی نیز، شاخه‌ای از هنر فعال در کشور ما محسوب می‌شود که در کهن‌بودن آن نزد ایرانیان هیچ شبهه‌ای وجود ندارد. این حوزه از هنر نیز دارای شاخه‌های مختلف است که فراگیری هر کدام قابل اعتنا برای ما خواهد بود. موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک غربی، موسیقی پاپ و مردم پسند، موسیقی‌های خاص و تلفیقی و گونه‌های دیگر این نوع موسیقی، بی‌شک غیرقابل اغماض از توجه می باشند.

هنر تجسمی اما، از گسترده‌ترین شاخه‌های هنری محسوب می‌شود که علاوه بر قدمت دیرینه و همراهی همیشگی آن با نوع بشر، گستره فراگیری‌اش قابل ملاحظه است. سفال‌گری، مجسمه‌سازی، نقاشی، خوشنویسی، نگارگری گرافیک، عکاسی، هنرهای نو، نقاشی‌خط، ، کاریکاتور، تصویرسازی و چند شاخه دیگر در این حوزه، علاقه‌مندان و فعالان پرشماری را در جهان گرد خود آورده است؛ به گونه‌ای که نمی‌توان هیچ نقطه‌ای از این جهان را تصور کرد که انسانی در آن زیست کند و اثری از هنرهای تجسمی وجود نداشته باشد.

هنر مد و لباس هم گر چه در کشور ما قدمتی طولانی دارد اما در شرایط حاضر که بمباران مدهای مختلف از سوی برندهای معروف دنیا، صورت می گیرد، نیاز به توجه ویژه و برنامه ریزی دقیقی دارد که خوشبختانه مدتی است این اتفاق در حال رخ دادن است. 

امیدواریم که با ارائه پرشمار نظرات مخاطب محترم و فهیم هنرآنلاین، بتوانیم گامی تاثیرگذار بر عرصه پیشرفت جامعه‌مان برداریم.

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.