کدام “بازی رایانه ای” برای کودکانمان مفید است؟

فروردین ۱۴۰۳

دنیای مجازی ساخته شده توسط “بازی‌های رایانه‌ای” مانند هر چیز دیگر، دو روی سکه دارد از یک سو می تواند با بهره گیری درست و مفید به بعضی از جنبه‌های یادگیری کمک کند و هم از سوی دیگر با استفاده نادرست و نابجا اثرات جبران ناپذیری را از خود بجا بگذارد.

پیمان فخری کارشناس ارشد روانشناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بازی های کامپیوتری هم می تواند مخرب باشد هم مفید و این موضوع کاملاًٌ بستگی به کنترل والدین روی مدت استفاده و نوع بازی های انتخابی برای کودکانشان دارد.

وی ادامه داد: از سن ۳تا ۴ سالگی می توان بازیهای کامپیوتری را آغاز کرد اما قطعاً باید بازی‌هایی برای فرزندانمان انتخاب شود که به رشد خلاقیت و یادگیری کودک کمک کند و هرگز اجازه ندهیم که مدت استفاده از آن تا دوران ابتدایی بیشتر از نیم ساعت شود و بعد از دوران ابتدایی هم بهتر این ا ست که زمان استفاده کودک در اکثر یک ساعت آن هم بعد از انجام تکالیفش به عنوان پاداش باشد نه موقع شب و قبل از خواب چرا که ممکن است خواب آرام کودک را آشفته کند.

وی ادامه داد: بازی های بنگی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود چراکه علاوه بر معایب بازی های معمولی همچون کاهش ارتباطهای اجتماعی و یاد نگرفتن تامل‌های مانند قهر، آشتی‌‌‌، حرف زدن و… به زیانهای مخرب تری همچون کاهش وجدان اخلاقی،‌ کاهش عاطفه و حساسیت به تصاویر خشن، بروز رفتار‌های پرخاشگرانه مخصوصاً در زمان عصبانیت منجر می گردد که این امر به ضرر کودکان است.

وی افزود: بهتر این است که استفاده از بازی‌های رایانه ای را به تناسب سن به نیم ساعت تا یک ساعت در روز محدود کنیم و بیشتر فرزندانمان را تشویق به بازی و ارتباط گرفتن با دیگران البته در فضای کنترل شده و مانند مجتمع ها تشویق کنیم./

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.