کدام دسته از سالمندان نباید تخم مرغ بخورند؟

ممتاز نیوز: برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشار خون بالا باشند در این موارد،‌ رژیم غذایی کم نمک و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد می شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، کارشناس امور سالمندی مرکز بهداشت شهرستان یزد با اشاره به مصرف روزانه تخم مرغ در دوران سالمندی توصیه کرد: برای جلوگیری از مشکلات عاطفی و احساسی در سالمندان، بهتر است به عادات غذایی آن ها احترام گذاشت و هر نوع تغییر با ملایمت و به شکلی دوستانه ایجاد شود.

خدیجه زارع زاده ضمن تاکید بر سرو غذا مورد علاقه سالمند و میل غذا در مکان مناسبی در این دوران گفت: در صورت وجود بی خوابی و کم خوابی از دادن چای و قهوه پیش از خواب خودداری شود. در کم خوابی، مصرف یک لیوان شیر ولرم پیش از خواب مؤثر است.

این کارشناس افزود: در سالمندانی که به دلیل داشتن دندان های مصنوعی قادر به جویدن غذا نیستند، برنج نرم به صورت کته، گوشت های نازک قیمه ای آب پز و نرم، سیب زمینی پخته و پوره شده، سبزی های پخته و پوره شده، آب میوه، نان های نرم و مکمل دار، مرغ پخته و آب آن، تخم مرغ پخته، شیر، ماست و پنیر. توصیه می شود.

وی غذاهای چرب سرخ شده، سس ها، تخم مرغ نیمرو، حبوبات کم پخته شده را از غذاهای غیر مجاز برای سالمندان دانست و افزود: مصرف گوشت های کم چرب شامل؛ ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گوساله ی تازه به صورت خورشتی و بیفتکی، دنده، فیله ران و سردست در این دوران مانعی ندارد.

کارشناس امور سالمندی مرکز بهداشت شهرستان یزد تاکید کرد: تخم مرغ بهتر است به صورت یک روز در میان و یا دو روز در میان، استفاده شود و در صورت کلسترول خون بالا مصرف آن ممنوع است.

وی با اشاره به مشکل یبوست در سالمندان توصیه کرد: مصرف کافی مایعات و مواد پُر فیبر نظیر نان سبوس دار و سبزیجات و میوه هایی مثل گلابی،‌آلو،‌زردآلو در این دوران اهمیت دارد.

این کارشناس اضافه کرد: برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشار خون بالا باشند در این موارد،‌ رژیم غذایی کم نمک و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد می شود.

وی ادامه داد: همچنین برای متنوع کردن برنامه ی غذایی می توان در تهیه انواع فرنی و پوره به جای آرد گندم از جو سیاه، ارزن، ذرت، جو و گندم استفاده کرد.

این کارشناس تصریح کرد: سیب به دلیل داشتن پکتین زیاد باعث کاهش چربی و کلسترول می شود بنابراین بهتر است روزانه یک تا دو عدد سیب میل شود. از دیگر سو، اضافه کردن پودر فندق و بادام به حریره ها و غلات برای تأمین منیزیم ضروری است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.