کدام ماده مخدر در ایران بیشتر مصرف می گردد؟

۱۶ام بهمن ،

گرچه همواره در مورد آمار معتادان در ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد اما قدر مسلم این است که در مورد نوع مواد مصرفی این اجماع وجود دارد که تریاک هم اکنون در صدر جدول مصرف و شیشه در صدر بیشترین افزایش گرایش قرار دارد.

ممتازنیوز: چند سالی است که مصرف شیشه در ایران به بهانه هایی چون لاغری و افزایش قوای جنسی افزایش محسوسی داشته است.

این مسئله به همراه گرایشهای سنتی به مواد مخدر قدیمی تر زنگ خطر را برای جامعه جوان به صدا درآورده است

آمار معتادان ایرانی به یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر رسید. این آمار از سوی حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام شد. گزارش او البته تنها به ارائه آمار معتادان خلاصه نشد بلکه سن میانگین آغاز اعتیاد از سوی این مقام مسئول نیز ۲۱ سال اعلام شد. آنگونه که حمید صرامی می گوید این آمار بر اساس طرح ملی شیوع شناسی مصرف مواد در میان شهروندان کشور اعلام شده است. البته عده ای هم معتقدند چیزی حدود ۶۰۰ هزار نفر هم مصرف کننده تفننی وجود دارد.

مقدارموارد مصرفی 

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که بر اساس آمار رسمی کشورها اعلام شده، حدود ۲۲۰ میلیون نفر معتاد در سراسر جهان وجود دارد که ۱۶۰ میلیون نفر آنها حشیش مصرف می کنند، حدود ۱۴ میلیون نفر معتاد به کوکائین می باشند، حدود ۹تا ۱۲ میلیون نفر معتاد به هروئین و مشتقات تریاک(خانواده opiud ها) می باشند، ۱۱ میلیون نفر مصرف کننده قرصهای روانگردان و اکستازی می باشند و بقیه سایر مواد را مصرف می باشند.

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند استفاده از شیشه در اولویت اول قرار دارد اما مطابق گزارش ها ، تریاک در جایگاه اول مصرف معتادان در ایران قرار گرفته است. به عبارت بهتربر طبق گزارش سالانه مواد مخدر در سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، مصرف کنندگان مواد مخدر به ترتیب بیشتر به تریاک با۴۰۱۳۹۵ کیلوگرم، حشیش و گراس با تقریبا ۷۰ هزار کیلوگرم ،هروئین با تقریبا۲۷ هزار کیلوگرم،مورفین و ترکیبات آن با تقریبا ۸ هزار کیلوگرم ،متاآمفتامین(شیشه) تقریبا ۱۴۰۰کیلوگرم ، ماریجوانا تقریبا ۱۰۰۰ کیلوگرم و کوکایین با تقریبا ۲۰ کیلوگرم ،گرایش دارند هر چند که ۸۴ درصد از این مصرف کنندگان استفاده از دخانیات را هم در کارنامه خود دارند.

البته مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در میان مصرف‌کنندگان روان‌گردان‌هایی مثل شیشه رتبه اول، هرویین رتبه دوم و تریاک رتبه سوم را دارد.

لذا این شائبه پیش می آید که مصرف شیشه بیشتر از بفیه است البته شیشه بیشترین پیشرفت در گرایش مصرف را داشته است چرا که در سال ۲۰۰۷ بر طبق آمار اعلامی تنها ۳۵ کیلوگرم از این مواد استفاده شده است ومتاسفانه تولید زیر زمینی آن در داخل کشور سبب افزایش مصرف شده است.

علت تعداد بسیار مصرف کننده تریاک و هروئین در ایران کاملا واضح است ما در همسایگی بزرگترین منبع کشت خشخاش در جهان قرار داریم که بزرگترین تولید کننده هرئین و مشتقات تریاک در جهان است و به همین سبب این مواد به راحتی در کشور ما قابل دسترس است در حالی که به طور مثال مراکش و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان حشیش در جهان و کشورهای آمریکای جنوبی بزرگترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان می باشند.


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.